اسراییل از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق حمایت می کند

اسراییل از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق حمایت می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علیرغم مخالفت تهران و بغداد با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل اعلام کرد از استقلال کردستان و همه پرسی آن حمایت می کند.

نخست وزیر اسراییل روز چهارشنبه گفت اگرچه حزب کارگران کردستان را سازمانی تروریستی می داند اما از تلاش قانونی مردم کرد برای داشتن سرزمینی از آن خود پشتیبانی می کند.

گمان می رود سخنان بنیامین نتانیاهو در ارتباط با موضع اعلام شده ژنرال «یائیر گولان» معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل مبنی بر تروریست ندانستن حزب کارگران کردستان باشد.

این ژنرال اسراییلی هفته گذشته در نیویورک با اشاره به سوابق طولانی مبارزات حزب کارگران کردستان گفته بود که به نظر او این سازمان تروریستی نیست. وی همچنین از سرزمینی در خاورمیانه برای همه کردها دفاع کرده بود حال آنکه مسعود بارزانی همه پرسی استقلال کردستان عراق را مسئله کردهای عراق می داند.

در پی رای مخالف مجلس عراق به همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) مسعود بارزانی، رییس دولت اقلیم کردستان عراق گفت که این رفراندوم به هر حال برگزار خواهد شد.

وی گفت: «رفراندوم در زمان تعیین شده صورت خواهد گرفت. گفتگو با بغداد پس از برگزاری همه‌پرسی انجام می‌شود.»

بیانیه رسمی آقای بارزانی در این باره در وبسایت رسمی دولت اقلیم کردستان عراق منتشر شد. وی پیش تر گفته بود که رفراندوم یک «حق طبیعی» است.

پارلمان عراق روز سه‌شنبه علیه این رفراندوم رای داده و آنرا «غیرقانونی» نامیده بود. پیش از تصمیم‌گیری در مورد همه پرسی استقلال، نمایندگان کرد از پارلمان عراق خارج شدند. با این حال برگزاری رفراندوم با نظر اکثریت نمایندگان مجلس عراق رد شد.

پارلمان کردستان در نظر دارد روز پنجشنبه به برگزاری همه پرسی در نواحی اقلیم کردستان در تاریخ تعیین شده یعنی ۲۵ سپتامبر رای موافق بدهد.

همچنین حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق با توجه به درخواست رفراندوم و رای مخالف مجلس به آن، بر لزوم یکپارچگی عراق تاکید کرده است.

پیشتر رسانه‎های کردی از سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به اقلیم کردستان عراق خبر دادند. احتمال می رود که هدف از سفر فرمانده سپاه قدس گفتگو با مقامات اقلیم کردستان ترغیب آنان به عدم برگزاری همه‌‌پرسی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب؛ از بحران قطر تا همه پرسی اقلیم کردستان

پارلمان عراق رفراندوم استقلال اقلیم کردستان را غیرقانونی اعلام کرد

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند