اختلاف لهستان و اتحادیه اروپا؛ ورشو با ایده اروپای دو سرعتی مخالف است

اختلاف لهستان و اتحادیه اروپا؛ ورشو با ایده اروپای دو سرعتی مخالف است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

طرح اروپا با دو سرعت، با مجموعه ای از انتقادها و نگرانی ها در اروپای مرکزی روبروست.

آگهی

طرح اروپا با دو سرعت، با مجموعه ای از انتقادها و نگرانی ها در اروپای مرکزی روبروست. رهبران سیاسی و اقتصادی اروپای مرکزی و شرق اروپا در «همایش اقتصادی» در شهر کری نیتزا در لهستان، در باره این موضوع صحبت کردند. لهستان ضمن ابراز مخالفت با ایده اروپای دو سرعتی، معتقد است که این ایده می تواند باعث ایجاد اختلافات عمیق بین کشورهای اروپایی بشود.

بیست و هفتمین همایش اقتصادی کشورهای اروپای مرکزی و شرق اروپا در کرینیتزا در لهستان برگزار شد. این همایش، بزرگترین نشست رهبران سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپای مرکزی و شرق اروپاست که هرسال در آغاز ماه سپتامبر برگزار می شود.

یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این همایش دو روزه، مباحث جنجال برانگیزی مانند اروپای با دو سرعت بود. لهستان کشوری است که با ایده دو سرعت در اتحادیه اروپا مخالف است.

President M_Bonikowska</a> in discussion on the future of <a href="https://twitter.com/hashtag/EU?src=hash">#EU</a> at <a href="https://twitter.com/Economic_Forum_">Economic_Forum_#Krynica2017. EurActivPoland</a> <a href="https://twitter.com/Radio_TOK_FM">Radio_TOK_FMEUinPL</a> <a href="https://twitter.com/MSZ_RP">MSZ_RPpic.twitter.com/WGxhVBQoHz

— CIR (CSM) Poland (@CIR_CSM) September 6, 2017

استانیسلاو کارچوسکی، سخنگوی سنای لهستان در همایش اقتصادی کرینیتزا گفت که اتحادیه اروپا باید اصلاح شود، به شکلی که همبستگی و حاکمیت ملی بتواند در کنار هم در اروپا وجود داشته باشد.

وی می افزود: «لهستان آماده است هر زمان در باره آینده اتحادیه اروپا به بحث بنشیند. این همیشه موضع ما بوده که موضع بسیاری ازکشورهای دیگر اروپای مرکزی و اروپای شرقی است، از جمله کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند. اما می خواهند به عضویت اتحادیه اروپا در آیند. بنابراین ما از ایده اروپای مشتمل بر کشورهای همبسته ای حمایت می کنیم که در عین حال از حق حاکمیت ملی برخوردارند: کشورهایی که همکاری نزدیک دارند اما حاکمیت مستقل دارند.»

از زمان پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور در حال رشد بوده است. طی دهه نود میلادی اصلاحات سخت اقتصادی در لهستان انجام شد که از نظر اجتماعی پرهزینه بود. امروز لهستان می خواهد نقش عمده ای در سیاستگذاری اتحادیه اروپا بازی کند اما این کار چندان آسان نیست.

لهستان از سال ۲۰۰۴ که به عضویت اتحادیه اروپا در آمد، در تلاش بوده است وضعیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا را بهبود بخشد. اما فرانسه و آلمان به سهیم کردن این کشور در رهبری اتحادیه اروپا علاقه ای نشان نداده اند.

دو دلیل عمده برای این عدم تمایل وجود دارد: بی علاقگی سنتی کشورهای اروپا مرکزی به پذیرفتن سهمی برای حاکمیت اتحادیه اروپا، و قدرت اقتصادی کمتر این کشورها. علاوه براین علیرغم افزایش چشمگیر رشد اقتصادی در لهستان، ثروت در این کشور به درستی توزیع نمی شود.

اگنیشکا مارکیه ویچ، از کمیته آمریکایی های یهودی در لهستان می گوید: «گروه بزرگی از مردم از این تغییر و تحول فایده نبردند و در حاشیه ماندند. باید متوجه بود که تولید ناخالص ملی لهستان امروز حدود تولید ناخالص یونان است که یعنی هنوز برای رسیدن به بقیه اروپا باید کارهای زیادی انجام داد و رساندن لهستان به جایگاه دلخواهی معادل با وضعیت اروپای قدیم و غرب اروپا چالش بزرگی است.»

لهستانی ها لحن انتقادهای کمیسیون اروپا را نمی پسندند

از سوی دیگر، ورشو از مقامات اجرایی اتحادیه اروپا و رهبری ژان کلود یونکر انتقاد می کند. کمیسیون اروپا حزب حاکم لهستان را متهم کرده که معیارهای دموکراتیک را با تلاش برای کنترل قوه قضائیه زیر پا گذاشته است.

انتقادهای سخت یونکر را برخی لهستانی ها نمی پسندند. از جمله طرفداران اتحادیه اروپا که دوست دارند یونکر لفاظی هایش را تغییر دهد.

جوانا اسنیگ، دانشجو است و درباره رفتار یونکر می گوید: «یونکر باید رفتاری مؤدبانه تر باشد که کمتر غرورآمیز باشد. مثلاً درباره سیاستمدارهای دیگر اروپا صحبت نکند، آنها را دیکتاتور یا چیزی مثل دیکتاتور خطاب نکند و به آنها توهین نکند. چون بعضی وقت ها کاملا با نظرش موافق هستم اما این جور چیزها را نباید در جمع و در ملأ عام گفت.»

The stand-off between Poland and the EU is growing in tension – Could the #EU kick out #Poland?#Polexit#Brexithttps://t.co/Tq61asSu3Mpic.twitter.com/5WS3v7afEK

— Daily Express (@Daily_Express) August 4, 2017

بخشی از جامعه لهستان نگرانند که اگر هسته اصلی کشورهایی منطقه پولی یورو تصمیم بگیرند بیشتر یکپارچه شوند، وضعیت لهستان در اتحادیه اروپا آسیب ببیند.

ورشو آشکارا با اتحادیه اروپایی که با دو سرعت (یا چند سرعت) پیش می رود مخالف است. این در حالی است که ایده اتحاد و یکپارچگی بیشتر و سریعتر بین بعضی دولتها، طرفدارانی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

در مجمع اقتصادی کرینیتسا، آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در همایش اقتصادی که در کرینیتزا برگزار شد، بر این نکته تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید همچنان اتحادیه کشورهایی «آزاد» و برابر بماند، در غیر این صورت در معرض خطر تجزیه و فروپاشی قرار خواهد گرفت.

بیست و هفتمین همایش اقتصادی کشورهای اروپای مرکزی و شرق اروپا از پنجم تا هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ ( ۱۴ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۶) در کرینیتزا برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران سیاسی در لهستان؛ رئیس دیوان عالی حاضر به کناره‌گیری نشد

اقدام بی‌سابقۀ بروکسل در مقابل لهستان؛ اجرای ماده ۷ معاهده اتحادیه اروپا

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟