از مهاجرت تا ترکیه؛ شش محور اصلی سخنرانی یونکر

از مهاجرت تا ترکیه؛ شش محور اصلی سخنرانی یونکر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی سالانه خود که مقابل نمایندگان پارلمان اروپا ایراد شد به موضوعاتی همچون تقویت همبستگی در میان کشورها، تقویت یورو به عنوان پول واحد اروپایی، احترام به حقوق اجتماعی و حمایت از نیروی کار، حمایت از بازارهای داخلی و تقویت کیفیت تولیدات در داخل اتحادیه اروپا اشاره کرد.

او همچنین بحران مهاجرت، فعالیتهای تروریستی و گسترش فعالیتهای احزاب عوامگرا در این اتحادیه را مهمترین تهدیداتی خواند که آینده اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد.

هر ساله در ماه سپتامبر رئیس کمیسیون اروپا از این فرصت استفاده می کند تا نگاهی به عملکرد این اتحادیه در سال قبل داشته باشد و اهداف مدنظر برای ماههای پیش رو را نیز تعیین کند.

پیش از این آقای یونکر در طول سال، بارها نسبت به تقسیم بندی‌های ایجاد شده در این اتحادیه هشدار داده بود و بر افزایش همکاری‌های گروهی میان اعضا و تفاهم بیشتر آنها تاکید کرده بود. او گفته بود که اکنون زمان آن است که آستین‌هایمان را بالا بزنیم و تلاش‌هایمان را دو برابر یا سه برابر کنیم. او تاکید کرده بود که اکنون اروپا به رهبران مصمم تر نیاز دارد نه به سیاستمدارانی که کشتی را ترک می کنند.

#یونکر: تمام کودکان باید از امکانات برابر واکسیناسیون بهره مند شوند. چه در رومانی و چه در کشورهای دیگر
پخش زنده :◀️ https://t.co/TEi7o5Jdsjpic.twitter.com/FmmpT2Ph7r

— euronews فارسی (@euronews_pe) 13 septembre 2017

آقای یونکر همچنین در سخنرانی سال گذشته خود تایید کرده بود که اروپا در نقطه‌ای بحرانی قرار گرفته است. او به نمایندگان پارلمان گفت: «آیا ما می خواهیم اجازه دهیم که این اتحادیه جلوی چشمانمان از بین برود؟»

او به مشکلاتی از جمله برکسیت، افزایش قدرت احزاب عوام گرا در اروپا و بحران پناهندگان اشاره کرده و از نمایندگان پارلمان خواسته بود تا برای خروج از این وضعیت، تمام تلاش خود را انجام دهند. آقای یونکر از عدم همبستگی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده و مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی را نیز یکی از دلایل عمده رشد ایده‌های راستگرایانه در کشورها خوانده بود. بویژه آنکه جدایی بریتانیا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از اتحادیه اروپا این خطر را بوجود آورد تا کشورهای دیگری که مخالفان اتحادیه اروپا در آنجا از قدرت بالایی برخوردارند از جمله لهستان و کجارستان نیز به این جدایی بیندیشند.

به نظر می رسد امسال پس از آنکه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، حزب راست افراطی این کشور و در انتخابات پارلمانی هلند، حزب راست متعلق به خرت ویلدرز شکست خورد، تا حدودی خیال آقای یونکر آسوده شد.

در ادامه، مهمترین محورهای سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا در سال جاری ارائه می شود.

- ژان کلود یونکر روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی با اشاره بر اینکه شمار کشورهای اروپایی از ۲۷ عضو فعلی بیشتر خواهد شد، بر حفظ ارزشهای بنیادین اتحادیه اروپا یعنی آزادی، برابری و حاکمیت قانون تاکید کرد. آقای یونکر همچنین تاکید کرد که شهروندان این اتحادیه باید در همه جا برای کار کردن از حقوق برابری برخوردار باشند و بر این اساس اتحادیه اروپا یک آژانس بازار کار مشترک را برای تنظیم شرایط کار تاسیس خواهد کرد.

- آقای یونکر در مقابل نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کرد که ترکیه در ماههای اخیر بطور قابل توجهی از این اتحادیه فاصله گرفته و با توجه به شرایط کنونی در این کشور از جمله اعمال محدودیتهای گسترده برای آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون و رفتار این کشور در قبال اعضای اتحادیه اروپا، پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ممکن نیست. او گفت ترکیه خبرنگاران را زندانی و به سیاستمداران و نهادهای اروپایی توهین کرده و رهبران سیاسی این اتحادیه را نازی و فاشیست خطاب می کند.

- رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که درهای اتحادیه اروپا بسته نیست و کسانی را که از ظلم و آزار به اینجا پناه آورده اند، خواهد پذیرفت اما کسانی که بدون هیچ توجیهی به این اتحادیه می آیند باید اخراج شوند. او با اشاره بر کنترل بحران مهاجرت، گفت که این اتحادیه با عقد قرارداد با کشور ترکیه، از شمار مهاجرانی که از مسیر مدیترانه به اروپا می آمدند بطور قابل توجهی کاسته و همزمان شمار قابل توجهی از مهاجران غیرقانونی را نیز به قاره آفریقا بازگردانده است. او همچنین بر افزایش کمکهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لبنان، اردن و ترکیه و همچنین افزایش سرمایه گذاری در قاره افریقا به عنوان تدابیری برای کاهش از سیل مهاجران به سمت اروپا تاکید کرد.

- آقای یونکر با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا نیز بالاتر بوده است، بر تقویت نهادهای اقتصادی در سطح اتحادیه و انجام اصلاحات مالی لازم برای حفظ و تداوم این نرخ رشد تاکید کرد.
او اعلام کرد که این اتحادیه با ایجاد هشت میلیون شغل، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرده است. آقای یونکر همچنین با تقدیر از فعالیتهای بخش صنعت این قاره گفت که استراتژی صنعتی ما، پیشرفت و همزمان استفاده کمتر از سوختهای فسیلی است.
آقای یونکر با تاکید بر حمایت از نیروی کار در اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که فعالیتهای اقتصادی باید بگونه‌ای ادامه یابد که همواره به حقوق اجتماعی و حقوق تمام شهروندان اروپایی بر اساس قوانین کار این اتحادیه احترام گذاشته شود. او گفت تمام شهروندان این اتحادیه باید از حق آزادی رفت و آمد و دستمزد برابر برخوردار باشند.

- آقای یونکر همچنین حملات سایبری را خطرناک تر از حمله با تانک و اسلحه توصیف کرد و گفت که ضروریست که اتحادیه اروپا یک سازمان امنیت سایبری را برای تضمین دفاع از خود ایجاد کند. او با اشاره به تهدیدات تروریستی که متوجه این اتحادیه است، اعلام کرد که ما باید تا سال ۲۰۲۵ میلادی یک اتحادیه دفاعی داشته باشیم.

- رئیس کمیسیون اروپا «برکسیت» را پایان راه این اتحادیه ندانست بلکه آن را فرصتی برای بازنگری در ماموریتهای اتحادیه اروپا خواند. او گفت که اتحادیه اروپا باید یک وزیر مالیه جدید و همچنین یک رئیس جمهور داشته باشد تا به این ترتیب سازماندهی فعالیتها در سطح اتحادیه به بهترین نحو ممکن شود. او گفت که تمام کشورهای اروپایی باید به یورو، پول واحد اروپایی ملحق شوند و اعلام کرد که این کمیسیون آماده است در این زمینه به کشورها کمک کند.

سخنرانی روز چهارشنبه آقای یونکر در حالی ایراد شد که وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا در ۱۲ ماه گذشته بهتر از دوره مشابه در سال قبل از آن شده است.

نرخ بیکاری در این اتحادیه کمی کاهش یافته است و از ۸.۴ درصد در سپتامبر سال گذشته به ۷.۷ درصد در ماه ژوئیه امسال رسیده است.
نرخ بیکاری جوانان آماده برای کار نیز از ۱۸.۳ درصد در سپتامبر گذشته به ۱۶.۹ درصد در ماه ژوئیه امسال رسیده است.
تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۲.۱ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل از آن افزایش و میزان بدهی‌های دولتها هم از ۹۱.۲ در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ به ۸۹.۵ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شائبه توطئه و بازی قدرت در کادر رهبری اتحادیه اروپا

سخنرانی سالانه رییس کمیسیون اروپا؛ «ترکیه رهبران اتحادیه اروپا را فاشیست و نازی خطاب نکند»

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد