کاوشگر کاسینی برآسمان کیوان بوسه مرگ می زند

کاوشگر کاسینی برآسمان کیوان بوسه مرگ می زند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کاوشگر فضایی کاسینی روز جمعه، پانزدهم سپتامبر با ورود به جو سیاره کیوان (زحل) به پایان ماموریت بیست ساله خود می رسد.

این فضا پیما که با همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیاست برای تحقیق پیرامون سیاره کیوان به آسمان پرتاب شده است پس از طی هشت میلیارد کیلومتر در مدار این سیاره بزرگ از کیوان و قمرهایش در آخرین ماموریت خود با فرودی مرگبار و تا زمان اشتعال و محو شدنش در اتمسفر این سیاره عکس و اطلاعات به زمین ارسال خواهد کرد

نابودی این فضا پیما روز جمعه پانزدهم سپتامبر ساعت یازده و پنجاه و پنج دقیقه به وقت گرینویچ رخ می دهد و این اتفاق نادر به صورت زنده پخش خواهد شد.

Here’s where to watch online as our mission comes to an end: https://t.co/KChqYcGqRQ#GrandFinalepic.twitter.com/wrqAOiWXPp

— CassiniSaturn (@CassiniSaturn) September 14, 2017

در این پروژه عظیم تحقیقاتی که حدود پنج میلیارد دلار هزینه داشت ۲۷ کشور شرکت داشتند و جمع زیادی از پژوهشگران با استفاده از اطلاعاتی که کاوشگر کاسینی به زمین ارسال کرد به دانش و تجربه های خود افزودند. برای این عده پایان عمر این کاوشگر پایان غم انگیزی است. اگرچه به اعتقاد آنان اطلاعات جمع آوری شده آنچنان زیاد است که هنوز می تواند برای چندین سال منبع پژوهش های آینده باشد. فکر انجام تحقیقات جدی در مورد سیاره کیوان از سال۱۹۸۰ در فرانسه شروع شد و چند سال بعد سازمان فضایی آمریکا، ناسا، و آژانس فضایی اروپا به آن پیوستند و پرتاب فضاپیمای کاسینی -هویگنس در سال ۱۹۹۷ به این اندیشه واقعیت بخشید.

The Cassini spacecraft is about to plunge to its fiery death on Saturn. https://t.co/KLituJT3BKpic.twitter.com/lxl8mJVWLr

— VICE Canada (@vicecanada) September 14, 2017

نام کاوشگر کاسینی -هویگنس از دو ستاره شناس قرن هفدهم گرفته شده که برای نخستین بار به سیاره کیوان و حلقه ها و قمرهای آن توجه عملی و ویژه کردند.

کاسینی-هویگنس شامل مدار گرد «کاسینی» و فرودگر «هویگنس» است. هفت سال پس از پرتاب به فضا، هویگنس در سال ۲۰۰۴ میلادی از کاسینی جدا شد و چند هفته بعد روی«تیتان» بزرگترین قمر کیوان فرود آمد.

اطلاعات ارسال شده توسط کاسینی ناشناخته های کیوان را به زمینی ها شناساند و آنچنان جذاب بود که ماموریتش دو بار در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ میلادی برای هفت سال تمدید شد اما از آنجا که این کاوشگر بیش از نیمی از سوخت خود را ازدست داده است ناسا از بیم آن که کنترلش از دست برود و روی سیاره ای سقوط کند، آن را عامدانه به سمت آتمسفر کیوان و نابودی هدایت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفرهای شگفت انگیز فضاپیمای کاسینی-هویگنس به کیوان

«دنباله‌دار شیطان» با اندازه‌ای بزرگتر از کوه اورست از نزدیکی زمین عبور می‌کند

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد