گزارشی از یک بیمارستان؛ تدابیر جدید اسکان آوارگان روهینگیا در بنگلادش

گزارشی از یک بیمارستان؛ تدابیر جدید اسکان آوارگان روهینگیا در بنگلادش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

افزایش روزافزون شمار مهاجرانی که از میانمار وارد بنگلادش و بویژه شهر ساحلی «کوکس بازار» می شوند، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این شهر را در وضعیت دشواری قرار داده است و آنها در تلاشند با وجود کمبود امکانات درمانی، جمعیت انبوه مهاجران بیمار و زخمی را مداوا کنند. بر این اساس بیمارستان سدار در این شهر، بخش جداگانه‌ای را به مداوای مهاجران روهینگیا اختصاص داده است.

عبدالرحمن چودهوری، از مقامات بیمارستان سدار می گوید: «بسیاری از پناهجویان در پی تیراندازی‌ها و برخی نیز در جاده‌ها و در راه رسیدن به اینجا زخمی شده اند. چند مورد سوختگی هم داشتیم.» او می افزاید : «ورود این تعداد از مهاجران روهینگیا به اینجا، بار سنگینی بر دوش ماست. ما پیش از این هم شاهد چنین وقایعی بوده ایم اما این بار، هم از لحاظ تعداد بیماران و هم تنوع جراحات و بیماری ها، کاملا متفاوت است.»

یکی از زخمی‌های این بیمارستان نیز می گوید: «من از میانمار می آیم. نمی توانم آنچه را که در آنجا می گذرد توصیف کنم. بطور ناگهانی پلیس و نیروهای نظامی میانمار شروع به شلیک به سمت ما کردند. من و خانواده‌ام مجبور به فرار شدیم و در زمان فرار، گلوله‌ای هم به پای من اصابت کرد.»

دولت بنگلادش اعلام کرد قصد دارد اردوگاههای جدیدی را برای بیش از ۴۰۰ هزار آواره‌ای بسازد که از ۲۵ ماه اوت و در پی آغاز دور جدید درگیری‌ها در ایالت راخین میانمار، وارد کشور بنگلادش شده اند. بر این اساس با همکاری ارتش و سازمانهای فعال در امور بشردوستانه، ۱۴ هزار پناهگاه در نزدیکی شهر «کوکس بازار» ساخته می شود که هر کدام از آنها می تواند ۶ خانواده را در خود جای دهد.

بنا بر گزارش رسانه‌های بنگلادش، این پناهگاههای جدید طی ۱۰ روز آینده و در منطقه‌ای به وسعت ۸ کیلومتر مربع، در نزدیکی اردوگاههایی که پیش از این مردم روهینگیا در آنجا اسکان داده شده اند، ساخته می شوند.

بنگلادش تردد آوارگان روهینگیا در داخل خاک خود را نیز محدود و اعلام کرد که این افراد باید در داخل اردوگاههای که دولت برای آنها در نظر گرفته است، باقی بمانند.

رسانه‌های بنگلادش همچنین از آغاز واکسیناسیون سرخجه و فلج اطفال کودکان آواره روهینگیا از روز شنبه خبر داده اند.

همزمان با افزایش شمار آوارگان روهینگیا، بر اعتراضات جهانی علیه اقدامات دولت میانمار نیز افزوده می شود. گروههای مدافع حقوق بشر ارتش میانمار را متهم به سوزاندن روستاهای روهینگیا کرده اند و سازمان ملل نیز می گوید آنچه در حال حاضر در میانمار در حال روی دادن است می تواند یک پاکسازی قومی باشد.

روز شنبه همچنین در جاکارتا، پایتخت اندونزی و با ابتکار سازمان‌های اسلامی، تظاهراتی در حمایت از مردم روهینگیا و اعتراض به عملکرد دولت میانمار برگزار شد. در این راهپیمایی شماری از رهبران مذهبی دیگر ادیان از جمله مسیحیان و بودایی‌ها نیز حضور داشتند. دولت اندونزی چهارشنبه گذشته چهار هواپیما حامل کمکهای بشردوستانه را برای مردم روهینگیا فرستاد.

در تهران نیز در روز شنبه راهپیمایی توسط حوزه علمیه این شهر سازماندهی و برگزار شد. مقامات ایران همچنین از ارسال کمکهای بشردوستانه در روز جمعه به بنگلادش برای آوارگان روهینگیا خبر دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

امداد و نجات در دمای زیر صفر؛ شمار کشته‌شدگان زمین لرزه چین به ۱۳۱ نفر رسید

تاریخی از خشونت و بن‌بست در کوزوو؛ چرا تنش‌ها بین صرب‌تبارها و آلبانیایی‌تبارها تمامی ندارد؟