حماس: «آماده تشکیل دولت آشتی هستیم»

حماس: «آماده تشکیل دولت آشتی هستیم»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جنبش مقاومت اسلامی موسوم به «حماس» در آخرین بیانیه خود در ساعات آغازین روز یکشنبه از آمادگی برای گفتگو با «فتح» جهت تشکیل یک دولت آشتی و منحل کردن «کمیته اداری» خود خبر داد. «کمیه اداری » در ماه مارس سال جاری و با عضویت هفت نفر از سران حماس شکل یافت. گروه فتح تشکیل این «کمیته اداری» را همانند دولتی در موازات تشکیلات خودگردان دانسته و آنرا مانع اصلی در مذاکرات صلح قلمداد کرده بود. حماس همچنین تاکید کرده دولت آشتی از طریق انتخابات سراسری برگزیده خواهد شد.

حماس از سال ۲۰۰۷ میلادی و در پی پیروزی در جنگهای داخلی کنترل نوار غزه را در دست گرفت. این درحالیست که فتح در کرانه باختری در مرز اردن مستقر است. محمود عباس بالاترین مقام سیاسی فتح بشمار می آید که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی در این منطقه را بر عهده دارد. این تشکیلات از سوی جامعه بین المللی برسمیت شناخته می شود.

پس از آغاز درگیریهای نظامی میان نیروهای فتح و حماس در سال ۲۰۰۷ هرگونه اقدام برای آشتی میان این دو گروه با شکست روبرو شد.

پیشنهاد تشکیل دولت آشتی در حالی از سوی حماس مطرح می شود که این گروه به دلیل محاصره سیاسی-اقتصادی در سالهای گذشته از سوی اسرائیل ضعیف شده است. از سوی دیگر با سقوط محمد مرسی، رییس جمهوری پیشین و اسلامگرای مصر، بسیاری از تونلهای ارتباطی میان نوار غزه و مصر توسط قاهره نابود شد. این تونلها شریانهای حیاتی نوار غزه برای دسترسی به آب و مواد غذایی بشمار می رفتند. تشکیلات خود گردان فلسطین نیز در ماههای گذشته از پرداخت بهای برق نوار غزه که از سوی اسرائیل تامین می شود سر باز زده است.

بیانیه حماس تنها چند روز پس از سفر اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به قاهره صادر می شود.

محمود عباس در تازه ترین واکنش از بیانیه حماس استقبال کرده است.

Woke up today in East Jerusalem happy to hear that Hamas is ready to reconcile differences #gladAbbas

— Plaid Mahmoud Abbas (@Plaid_Abbas) 12 septembre 2017

متن پیام توییتری وی چنین است :«امروز در بیت المقدس شرقی بیدار شدم. از شنیدن این خبر که حماس آماده برطرف کردن اختلافهاست شادمانم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس: مظنون اصلی حمله به کاروان رامی حمدالله کشته شد

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

پای آلمان هم بر سر «نسل‌کشی» در نوار غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری کشیده شد