هشدار ایران به اقلیم کردستان : «در صورت جدایی، گذرگاههای مشترک مرزی مسدود خواهند شد»

هشدار ایران به اقلیم کردستان : «در صورت جدایی، گذرگاههای مشترک مرزی مسدود خواهند شد»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در تازه ترین واکنش به برگزاری همه پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هشدار داد که کشورش تنها دولت مرکزی عراق را برسمیت می شناسد. او با اشاره به امکان بستن مرزها و راههای ارتباطی با اقلیم کردستان گفت: « توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاههای مشترک مرزی خواهد بود.»

نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون رئیس جمهوری این کشور نیز روز جمعه در پیامی توییتری هشدار داده بود که هرگونه ماجراجویی برای جدایی اقلیم کردستان آشوب و جنگ را در کشور به همراه خواهد داشت.

التحرك للانفصال سيعرض الجميع لمخاطر الصراعات والحروب ، وويلات لا تنتهي ويقضي على كل عوامل الاستقرار والامن .

— Nouri Al-Maliki (@nourialmalikiiq) 15 septembre 2017

ایران و ترکیه با دارا بودن جمعیت کردنشین در مرزهای خود نسبت به جدایی اقلیم کردستان همواره ابراز نگرانی و مخالفت کرده اند. سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا نیز مخالف برگزاری این همه پرسی هستند. نماینده سازمان ملل متحد در عراق بتازگی پیشنهاد تعویق همه پرسی و سر گیری گفتگوها بین اربیل و بغداد را به مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ارائه کرده است.

اسرائیل تنها کشور منطقه است که از این همه پرسی حمایت کرده است.

این همه پرسی قرار است بیست و پنجم سپتامبر (سوم مهرماه) سال جاری برگزار شود. پیش تر، پانزدهم سپتامبر پارلمان کردستان برگزاری این همه پرسی را تایید کرد.

نتیجه آری در همه پرسی به معنای جدایی قطعی اقلیم کردستان از عراق نخواهد بود، ولی اهرم فشار قدرتمندی را هنگام گفتگوها با بغداد بر سر پرونده‌های حساس سیاسی-اقتصادی به سیاستمداران کرد خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدارهای تازه درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، لغو سفر رییس جمهورعراق به نیویورک

عبادی با غیرقانونی دانستن همه پرسی اقلیم کردستان، استفاده از گزینه نظامی را رد نکرد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند