بحران روهینگیا؛ ایالت راخین مقصد جدید داعش

بحران روهینگیا؛ ایالت راخین مقصد جدید داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شماری از شهروندان مالزیایی با پشتیبانی داعش و به نام حمایت از مسلمانان روهینگیا، در ایالت راخین به نبرد با ارتش میانمار مشغولند.

داتوک ایوب‌ خان مایدین پیتچی، معاون واحد ضدتروریسم پلیس مالزی اعلام کرد که داعش از بحران روی داده در ایالت راخین و برای مردم روهینگیا، به عنوان فرصتی برای جذب نیروهای جدید استفاده کرده است.

آقای ایوب خان می گوید که داعش با انتشار تصاویری از حوادث روهینگیا در فضای مجازی و برانگیختن موجی از همدردی‎ها تلاش می کند تا به نام «جنگ مقدس» جذب نیروهای جدید برای انجام اقدامات تروریستی را آسان‌تر کند.

معاون واحد ضدتروریسم پلیس فدرال مالزی این سخنان را روز یکشنبه در جریان سمینار «آگاه سازی جوانان درباره تهدیدات داعش» اعلام کرد.

او افزود که میانمار در مقایسه با سوریه به مالزی و جنوب فیلیپین نزدیکتر است و به همین دلیل اکنون ایالت راخین به مقصد جدید داعش برای «جهاد» تبدیل شده است.

ایوب خان خاطرنشان کرد که در ۱۰ سپتامبر، فروشنده‌ای ۳۸ ساله در مالزی به اتهام ترویج دیدگاههای داعش و توزیع پرچم‌ این گروه افراطی دستگیر شده است. فرد مظنون همچنین در حال برنامه ریزی برای شرکت در فعالیتهای تروریستی داعش در فیلیپین و ایالت راخین بوده است.

او همچنین اعلام کرد با وجود آنکه در ماه آوریل محمد واندی محمد جدی، رئیس بخش جنوب شرق آسیا در گروه داعش، در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در شهر رقه سوریه کشته شد، اما استخدام نیروهای جدید از شرق آسیا برای این گروه تروریستی همچنان ادامه دارد.

او اعلام کرد هم اکنون چهار مالزیایی در سوریه مشغول استخدام اتباع میانماری و مالزیایی برای داعش هستند.

از جمله گروههایی که هم اکنون در ایالت راخین در حال نبرد با ارتش میانمار هستند، می توان به اعضای گروه شورشی روهینگیایی «ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان» اشاره کرد.
این گروه که پیش تر با نام «حرکت‌الیقین» شناخته می شد، توسط عطاالله ابوعمار جونونی رهبری می شود. رهبر این گروه در پاکستان به دنیا آمده و در شهر مکه در عربستان سعودی بزرگ شده است. دیگر اعضای کمیتۀ مرکزی این گروه نیز پیش از این در عربستان سعودی بودند.

در ۲۶ اوت سال ۲۰۱۷ میلادی و در پی آغاز درگیری‌های مرگبار در ایالت راخین، کمیته مرکزی مبارزه با تروریسم میانمار «ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان» را یک گروه تروریستی اعلام کرد.

Bangladesh Govt concerned about Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) being used by the ISI: Bangladesh Government sources

— IndiaTodayFLASH (@IndiaTodayFLASH) September 15, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰ سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی بستگان قربانیان در چین خواستار جستجوی دوباره شدند

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

بازرسان روسیه در تاجیکستان از بستگان متهمان حمله مسکو بازجویی کردند