مواخذه و ضبط گذرنامه کارگردان ایرانی در فرودگاه تهران

مواخذه و ضبط گذرنامه کارگردان ایرانی در فرودگاه تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد رسول اف، کارگردان ایرانی و برنده جایزه “نوعی نگاه” در جشنواره سینمایی کن فرانسه که گذرنامه اش ضبط شده بود از سوی دستگاه قضایی برای حضور در دادگاه احضاریه دریافت کرده است.

کاوه فرنام، تهیه کننده آخرین اثر سینمایی محمد رسول اف به خبرگزاری فرانسه گفته است که این کارگردان ایرانی روز جمعه هنگام بازگشت به ایران به مدت دو ساعت در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفته و بدون هیچ توضیحی گذرنامه اش ضبط شده است.

Iran Confiscates Filmmaker Mohammad Rasoulof’s Passport After Return From Telluride https://t.co/uf2wxqakHipic.twitter.com/JTS5FXnaka

— Hollywood Reporter (@THR) September 18, 2017

وی همچنین یادآور شده است که رسول اف نامه احضاریه به دادگاه فرهنگ و رسانه را دریافت کرده و قرار است هفته آینده خود را به مرجع قضایی معرفی کند.

فیلم “لِرد” به کارگردانی محمد رسول اف که در هفتادمین دوره فستیوال سینمایی کن نظر هیئت داوران بخش نوعی نگاه را به خود جلب کرده بود داستان مردی است که زندگی ساده ای را می گذارند و سودای مبارزه با فساد را در سر دارد. او می کوشد مقابل جریانی قرار گیرد که توسط شرکتی خصوصی به راه افتاده و سعی دارد اهالی یک روستا را به فروش اموال خود ترغیب کند.

آقای رسول اف پس از دریافت جایزه کن دوبار بدون مواجه شدن با مشکلی وارد ایران شده بود اما اینبار پس از حضور در فستیوال تلیوراید در آمریکا و نمایش فیلم اش هنگام بازگشت مورد مواخذه قرار گرفت.

او در سال ۲۰۱۱ نیز برای فیلم “خداحافظ” موفق به دریافت جایزه نوعی نگاه در فستیوال کن شده بود اما به دلیل ممنوعیت خروج از کشور نتوانسته بود به صورت حضوری این جایزه را دریافت کند.

محمد رسول اف در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ به اتهام فعالیت و تبلیغ بر ضد امنیت کشور به یک سال زندان محکوم شد. همزمان با این محکومیت جعفر پناهی کارگردان به نام ایرانی نیز با اتهامی مشابه شش سال ممنوع الخروج شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گذرنامه‌‌های آسیایی در میان قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان

فیلم «لِرد» محمد رسول اف برنده بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود