انتخابات آلمان؛ آلمان برای اروپا، یا اروپا برای آلمان؟

انتخابات آلمان؛ آلمان برای اروپا، یا اروپا برای آلمان؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

استفان گروبه، خبرنگاریورونیوز در استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا میزگردی با حضور چهار نفر از نمایندگان پارلمان اروپا که انتخابات آلمان را از نزدیک و بدقت بررسی و مشاهده می کنند، ترتیب داده…

استفان گروبه، خبرنگاریورونیوز در استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا میزگردی با حضور چهار نفر از نمایندگان پارلمان اروپا که انتخابات آلمان را از نزدیک و بدقت بررسی و مشاهده می کنند، ترتیب داده است.

نتیجه انتخابات سراسری آلمان که روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ (دوم مهرماه ۱۳۹۶) برگزار می شود، هم آینده سیاسی بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا را تعیین می کند و هم بر سرنوشت اتحادیه اروپا تاثیر گذار است. طبق نظرسنجی ها حزب محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مركل، صدراعظم کنونی اين كشور در انتخابات پیشتاز است. اصلی ترین رقیب او، حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز است. البته هنوز تقریبا نیمی از رای دهندگان مردد هستند.

مهمانان این میزگرد چهار نماینده پارلمان اروپا هستند. دیمیتریوس پاپادیمولیس، سیاستمدار یونانی، نایب رییس پارلمان اروپا و از حزب ائتلاف چپ متحد و چپهای سبز شمال اروپا؛ ماریچه اسخاکه، نماینده پارلمان از حزب ائتلاف لیبرالها و دموکراتها برای اروپا و داوید مک آلیستر، از اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان، و اودو بولمن، از حزب سوسیال دموکراتهای آلمان هستند.

برای دیدن این ویدئوی کامل این میزگرد روی ویدئو کلیک کنید.

آیا مردم اروپا انتخابات آلمان را دنبال می کنند؟

کارزارهای انتخاباتی در آلمان در مقایسه با بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه چندان پر سر وصدا نیست.

دییترویوس پاپادیمولیس درباره اینکه آیا مردم در یونان به انتخابات آلمان علاقه ای نشان می دهند و آن را دنبال می کنند، می گوید: «نتیجه این انتخابات فقط برای یونانیها جالب نیست بلکه برای تمام اتحادیه اروپا جالب است. چون آلمان موتور رشد اقتصادی منطقه یورو و قویترین اقتصاد اروپاست. ما منتظریم ببینم که آیا دولت جدید در آلمان با دنبال کردن سیاست جزمی ولفگانگ شویبله، مسیر ایجادِ «اروپایِ آلمانی» را دنبال خواهد کرد، که توجهی به رشد اقتصادی ندارد؛ یا این که تغییراتی را که ماکرون، رییس جمهوری فرانسه پیشنهاد کرده است، پی خواهد گرفت و به سوی «آلمانِ اروپایی» گام خواهد برداشت، و خود را درگیر گفتگوهایی خواهد کرد که فرایند اتحاد اروپا را تقویت کند.»

آنگلا مرکل برای چهارمین بار سکان هدایت کشور را در دست خواهد گرفت و نتیجه نظرسنجی ها هم طی شش ماه گذشته ثابت بوده است. این مسئله چه چیزی را درباره ذهنیت آلمانی ها نشان می دهد؟ آلمانی ها مشخصا بدنبال تغییر نیستند و کسی را مثل دونالد ترامپ نمی خواهند که بخواهد اوضاع را زیر و زبر بکند.

داوید مک آلیستر می گوید: «به نظر من مبارزات انتخاباتی آلمان آنطور هم که شما می گویید آرام نیست. هر روز دهها هزار نفر از فعالان در خیابانها برای اطمینان از مشارکت بالا و نتیجه خوب انتخابات تلاش می کنند. آلمانی ها دلایل خوبی دارند که به خانم مرکل رای بدهند. زیرا او لنگر ثبات در آلمان و در اروپاست. در نتیجه بهتر است این مسیر خوب را ادامه بدهد. البته طی سالهای آینده اصلاحاتی باید انجام بشود. از سوی دیگر، آلمانی ها خیلی اهل امتحان کردن نیستند. جایگزین احتمالی دولت خانم مرکل، ائتلاف سوسیال دموکراتهای ِآقای شولتز با سبزها و کمونیستها یا سوسیالیستها خواهد بود و آلمانی های این را نمی خواهند.»

مسئله اروپا در کانون توجه نامزدهای انتخابات سراسری

مسائل زیادی مثل عدالت اجتماعی و حمایت از دولت رفاه هست که سوسیال دموکراتها در این انتخابات برایش جواب دارند. چرا مارتین شولتز، رهبر این حزب در این فضا از امتیاز بیشتری برخوردار نیست؟

داوید بولمن، نماینده پارلمان اروپا می گوید: «در ابتدا باید بگویم که در این مرحله درباره نتایج انتخابات خیلی نباید فریب نظرسنجیها را بخوریم. بهتر است مبارزات انتخاباتی را تا روز ۲۴ سپتامبر ساعت ۶ عصر دنبال کنید. بعد از آن موقع خواهیم فهمید آلمانی ها دقیقا چه می خواهند. ما اینجا هستیم تا وضعیت را از دیدگاه اروپایی بررسی کنیم. اروپا طی سالهای اخیر چالشهای متعددی را پشت سر گذاشته است و امروز هم با چالشهای عمده روبروست. جالب است که آلمانی ها بطور معمول به آنچه در اروپا رخ می دهد توجه نمی کنند. اما مارتین شولتز و سوسیال دموکراتها طی مبارزات انتخاباتی، جایگاه اروپا را نزد آلمانی ها تغییر داده و مسئله اروپا را به درون مباحثات انتخاباتی کشانده اند.»

درسهای آلمان برای اروپاییها و درسهای اروپا برای آلمانیها

وبسایت بلومبرگ اخیرا آلمان را سیلیکون ولی نوآوری در سیاست نامیده است. زیرا اینجا مرکز رشد نهادها، ایده ها و سیاستهای جدید است. اروپا چه درسی از آلمان می تواند یاد بگیرد؟ مردم آلمان چه چیزی می توانند از اروپا بیاموزند؟

دیمیترویس پاپادیمولیس، سیاستمدار یونانی و رهبر حزب سیریزا در یونان می گوید: «من فکر می کنم هر دو طرف باید از یکدیگر چیزهایی یاد بگیرند. یونان یا کشورهای دیگر عضو اتحادیه می توانند از بهبود اقتصاد آلمان و سیاست موفق مالی آلمان درس بگیرند. درسهای زیادی هم هست که رهبران و مرم آلمان باید بیاموزند: باید نابرابری فزاینده بین شمال و جنوب، بین فقیر و غنی و نواحی مختلف اروپا را بهتر درک کنند. چون این خطری است که نه تنها اتحاد اروپا، بلکه منافع آلمان را هم تهدید می کند. بنابراین من فکر می کنم پرسشی که صدراعظم و دولت آینده آلمان باید پاسخ دهد این است که آیا آلمانیها می خواهند بیشتر اروپایی باشند یا می خواهند سیاست شویبله و مسیر اروپایی آلمانی تر را دنبال کنند.»

از نظر آلمانیها، «مهاجرت» مهمترین موضوع مطرح در انتخابات است

موضوع مهاجرت یکی از موضوعات مهم در مبارزات انتخاباتی است.

مردم آلمان در سال ۲۰۱۵ از «سیاست درهای باز» آنگلا مرکل استقبال کردند. یک سال بعد، شک و تردیدها نسبت به این سیاست آغاز شد. الان اگر از آلمانی ها بپرسند که مهمترین موضوع در این انتخابات چیست، خواهند گفت: «مهاجرت».

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه آلمان: مهاجران «فرصت» هستند

داوید مک آلیستر، سیاستمدار از حزب دموکرات مسیحیها در پارلمان اروپا معتقد است که از سال ۲۰۱۵ که آلمان با چالش بزرگی روبرو بوده، خیلی کارها صورت گرفته که مرزها امن تر شده و جلوی مهاجرت غیر قانونی گرفته شود. وی می افزاید: «نظر من این است که باید پناهندگانی را که به اروپا و آلمان می آیند مقوله جدایی در نظر بگیریم. مسئولیت تاریخی ماست که به اینها پناه بدهیم. اما از سوی دیگر باید با مهاجرت غیرقانونی به اروپای شمالی و به خصوص آلمان به دلایل اقتصادی مبارزه کنیم. باید کار را سازماندهی کنیم اما ما آلمانی ها می دانیم که این کار تنها با همکاری بقیه کشورهای اروپایی ممکن است.»

رویکرد دولت بعدی آلمان نسبت به تنشهای دیپلماتیک ترکیه و آلمان چه باید باشد؟

روابط ترکیه و آلمان از زمان کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه و بدلیل انتقاد آلمان از سرکوب مخالفان رجب طیب اردوغان، و بازداشت خبرنگار آلمانی ترک تبار در خاک ترکیه دچار تنش شده است.

پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از موضوعاتی است که در مناظرات انتخاباتی مطرح شده است. خانم مرکل در مناظره ای با مارتین شولتز گفت که با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالف است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان هم به ترکهای آلمان گفته که در انتخابات به احزاب ترک ستیز در آلمان رای ندهید.

چه پاسخ محکمی می توان به اردوغان داد و در عین حال از مخالفان سیاسی در ترکیه هم حمایت کرد، چون هنوز خیلیها در ترکیه خواهان روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا هستند. چه ظرافتهایی در اینجا هست که باید به آنها توجه کرد؟

داوید مک آلیستر در پاسخ به این سوال می گوید: «ترکیه همسایه ای مهم و یکی از متحدان ما در پیمان ناتو است. در آلمان، خیلی از ترک ها اکنون شهروند شده اند. من شخصاً از تحولات ترکیه ناراحت هستم. ترکیه از معیارهای اروپایی ما دور می شود و به همین دلیل من موافقم که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا متوقف شود، چون ادامه مذاکرات و بازکردن فصل جدید مذاکرات با رژیم اردوغان منطقی نیست. از یک سو باید به وضوح نشان دهیم که نمی توانیم تحولات کنونی در ترکیه را بپذیریم چون خلاف معیارهای مشترک اروپایی ماست. از سوی دیگر باید راههای دیپلماتیک را باز نگه داریم و همیشه به یاد داشته باشیم که ۴۸ درصد مردم ترکیه از آقای اردوغان حمایت نمی کنند و به همین دلیل هم باید در پی تقویت دموکراسی و جامعه مدنی در این کشور بزرگ باشیم.»

#3Novices : Martin Schulz: ‘Europe must not be scared of Turkey’ https://t.co/uGkPonB8GF German election candidate Martin Schulz has said …

— 3NovicesEurope (@3NovicesEU) September 8, 2017

تحکیم دوستی آلمان- فرانسه و تاثیر آن بر سرنوشت اتحادیه اروپا

یکی از موضوعاتی که در رسانه ها در ارتباط با انتخابات آلمان مطرح شده است: تحکیم رابطه دوستی آلمان و فرانسه در اروپاست است.

ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی می گوید که رهبری درست سیاسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، براساس درک درست نیازهای هر کشور و بازسازی اعتماد در اروپا، منجر به استحکام وضعیت اروپا می شود. وی می گوید: «آقای ماکرون با اصلاحاتی که در نظر دارد گام های مهمی برداشته است که فکر می کنم برای به حرکت درآوردن آلمان و برای کنار گذاشتن سیاست های ریاضت اقتصادی و برای بازگشت اعتماد متقابل و برای اینکه نشان داده شود توافق هایی که قبلا به دست آمده بود سر جایش هست، بسیار لازم بوده است. اگر فرانسه بتواند برخی از اصلاحات را انجام دهد، فکر می کنم آلمان پا پیش بگذارد و به فرانسه کمک کند به برخی از آن اهداف رشد اقتصادی دست پیدا کند و از وضعیت سخت فعلی بیرون بیاید. البته از نظر کشورهای دیگر اروپا هم، حضور اروپای مقتدرتر در صحنه جهانی مطلوب است و چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم.»

آیا آلمان و فرانسه در مورد عمق و سرعت اصلاحات با هم توافق دارند؟ به نظر من می رسد که رییس جمهور ماکرون از انگلا مرکل بلندپروازتر است. کشوری مثل یونان از همکاری آینده بین آلمان و فرانسه چه انتظاری دارد؟

دیمیترویوس پاپادیمولیس، سیاستمدار یونانی می گوید: «مردم یونان طی سالهای گذشته کارهای بزرگی به انجام رسانده اند، از مدیریت نادرست دولتی در سال های اخیر رنج فراوان کشیدند و اکنون وضعمان رو به بهبودی است. اما حالا نه تنها یونان بلکه اروپا و بخصوص منطقه یورو نیاز به شروع مجدد دارد. نه تنها اتحاد پولی بلکه اتحاد سیاسی و اتحاد اقتصادی و بودجه و رشد فراگیر و سیاست های همبستگی باید تقویت شود، چون اتحادیه اروپا نه تنها برای اروپایی ها که برای تمام دنیا مهم است. این ایده پیشروترین ایده در حال حاضر است. از سوی دیگر باید به نابرابری بین شمال و جنوب، فقدان همبستگی بین مردم در نواحی مختلف توجه کنیم و تلاش کنیم آینده ای به وجود آوریم که فراگیر باشد و همه را در بر بگیرد.»

آلمانیهای عاشق آنگلا مرکل، یا آلمانیهای نیازمند تغییر؟

آنگلا مرکل، صدر اعظم کنونی آلمان می گوید : «آلمانی ها اینک در بهترین آلمان در طول تاریخ زندگی می کنند».

اودو بولمن، می گوید که درست است که در حال حاضر فضای اقتصادی آلمان بسیار مثبت است اما باید به آمار و ارقام مراجعه کرد. او می افزاید: «باید به دو پرسش پاسخ داده شود: آیا این اقتصاد برای همه فایده دارد و این وضع تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا واقعاً آینده را بیمه کرده است؟ اگر سراغ آمار و ارقام بروید خواهید دید که خطر اصلی برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو غیرصنعتی شدن است و این خطر آلمان را نیز تهدید می کند. ارقام نشان می دهند مدتی طولانی است که نرخ سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در آلمان خیلی کمتر از میانگین کشورهای صنعتی است که مشکلی واقعی است. اما کسی مواجهه با این مشکل را در دستور کار قرار نمی دهد، مشکلی است که در باره اش صحبت نمی شود.»

داوید مک آلیستر که معتقد است آنگلا مرکل بهترین گزینه برای پست صدارت اعظمی در انتخابات پیش روی آلمان است می گوید: «هیچ کشوری بی نقص نیست و مسلماً آلمان هم از کمال فاصله دارد و البته باید کارهای بیشتری انجام شود: باید با فقر مبارزه کرد، با بیکاری مبارزه کرد که البته خیلی کم شده است، اما هنوز با اشتغال کامل خیلی فاصله داریم. باید در زیرساخت های عمومی سرمایه گذاری کرد و برای این کار این دولت برای چهار سال آینده برنامه ریزی کرده است.»

Podcast: What impact does Europe have on the German election? https://t.co/pDOemck1tvpic.twitter.com/bECYJvO9af

— Reuters Top News (@Reuters) September 19, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟