گاردین: شاهزاه جوان عربستان بر نردبان قدرت و کشور در آشفتگی

گاردین: شاهزاه جوان عربستان بر نردبان قدرت و کشور در آشفتگی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روزنامه گاردین در گزارش درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و افزایش قدرت او این پرسش را مطرح کرده است که آیا این ولیعهد جوان، اصلاح طلبی است که در پی اصلاحات در قلمرو پادشاهی است یا شاهزاده بی تجربه ای است که به قدرت رسیدنش می تواند باعث بی ثباتی در منطقه شود؟

ولیعهد ۳۱ ساله عربستان سعودی بدون تردید قدرت زیادی در اختیار دارد و بر سیاستهای اقتصادی، دیپلماتیک وداخلی عربستان سعودی سلطه بدون منازعی یافته است. محمد بن سلمان همچنین معمار وضعیت پیچیده و خونین جنگ یمن و وضعیت تنش آلود رابطه با قطر است.

پدر او سلمان بن عبدالعزیر ۸۱ ساله در سلامت نیست و با عصا راه می رود و در جلسات دچار اختلالات فراموشی می شود. تعیین هفتمین پسرش بعنوان جوانترین وارث در تاریخ عربستان سعودی می تواند نشانه ای از قطع رابطه قاطع عربستان با گذشته ارزیابی شود.

کودتا در قصر پادشاه عربستان که طی آن محمد بن سلمان قدرت را در دست گرفت بدون خونریزی بود. در بازی تاج و تخت تابستانی، عموهای قدرتمند و رقبا یا از معرکه خارج و یا در زندان خانگی محبوس شدند.

هفته گذشته مقامات سعودی سرکوب مخالفان و متفکران اسلامی، منتقدان و رقبای سیاسی را آغاز کردند. دو نفر از روحانیون برجسته به دلیل عدم حمایت آشکار از موضع پادشاه سعودی در ارتباط با قطر دستگیر شدند. هیچ کدامشان واقعا محافظه کار نبودند. یکی از آنها برای اینکه گفته بود همجنسگرایی یک گناه است اما نباید در این دنیا مجازات شود مشهور شده بود. هر دوی آنها برای افکار عمومی عربستان سعودی شناخته شده اند و میلیون ها نفر صفحه آنها را در توییتر دنبال می کنند.

همچنین یک روزنامه نگار از نوشتن در ستونش منع شده است و فعالان حقوق بشر برای کارزار صلح آمیزشان به ۸ سال زندان محکوم شده اند. هر چقدر محمد بن سلمان چهره‌ای مردمی باشد، این میزان عدم تحمل در برابر مخالفان را تقریبا می توان نمودی از چهره بیماری بدگمانب (پارانوئید) دانست.

گاردین می نویسد که عربستان سعودی مهد جهادگرایی بوده است و بنابراین ثبات آن از جمله نگرانی های جهانی است. از نظر شرایط داخلی، عربستان سعودی با نوعی آشفتگی دست به گریبان است. پادشاهی سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان است که ذخائر آن به میزان ۲۶۰ میلیارد بشکه می رسد. با این حال کاهش قیمت نفت در سالهای اخیر باعث شد که این کشور مجبور به صرف ۲۰۰ میلیارد دلار از ذخائر ارزی خود شد تا بتواند کسری بودجه اش را تامین کند. در این وضعیت ولیعهد عربستان برنامه خصوصی سازی تاچری و کاهش یارانه ها را برای متعادل کردن وضعیت بودجه به اجرا در آورد.

با این حال این احتمال وجود دارد که این اصلاحات رابطه اجتماعی میان خانواده سلطنتی و مردمی را که بیشترشان کمتر از ۳۵ سال سن دارند را به خطر بیاندازد.

گاردین در این تحلیل می نویسد که عربستان سعودی از نظر موقعیت جهانی مجبور شده است چند گام به عقب بنشیند. جنگ یمن که با هزینه جانی غیرنظامیان زیادی همراه بوده و محاصره قطر باعث تخلیه شیفتگی عربستان شده است. همچنین این کشور در جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در جهان عرب موفقیت زیادی به دست نیاورده است. ریاض اکنون از رهبری اعراب بویژه آنها که به ایران نزدیک اند دلجویی می کند. همچنین عربستان از سوریه خارج شده و آینده این کشور را در دست مسکو، آنکارا و تهران قرار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همسر ولیعهد بریتانیا از ابتلایش به بیماری سرطان پرده برداشت

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند