روحانی در مصاحبه اختصاصی با ان‌بی‌سی-یورونیوز: با خروج آمریکا از برجام کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد

روحانی در مصاحبه اختصاصی با ان‌بی‌سی-یورونیوز: با خروج آمریکا از برجام کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحای رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه و پیش از سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با شبکه ان‌بی‌سی-یورونیوز در آمریکا گفتگو کرد. پرسش اصلی خبرنگار درباره توافق برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق بود.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: «آنچه مهم است این است که موضوع برجام توافقی است که بعد از سالها تلاش و کوشش ۷ کشور و پشتیانی دهها کشور از جمله اتحادیه اروپا این توافق حاصل شده است. این توافق می تواند به نفع همه باشد و نگرانی ها را رفع بکند و شرایط را بهره برداری همه کشورها و ملت ها از روابط اقتصادی و فرهنگی و علمی دیگر کشور ها فراهم کند. »

روحانی افزود: «ایران کشوری است که در منطقه بی ثبات خاورمیانه ثبات ساز است. هر گونه کلامی بر خلاف این واقعیت نمی تواند نه به منطقه و نه به روابط جهانی کمک کند.»

روحانی در پاسخ به این سوال که شما گفته اید اگر آمریکا از برجام خارج شود بهای سنگینی خواهد پرداخت، این «بهای سنگین» چیست؟ گفت: «خروج آمریکا هزینه بسیار بالایی دارد به این معنا که دیگر کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد و این بالاترین هزینه ای است که آمریکا پرداخت می کند. دیگر چه کشوری حاضر است بنشیند با آمریکا درباره معضلات منطقه یا بین المللی حرف بزند؟ برای اینکه در برجام بیش از ۲ سال مذاکره ادامه داشته و برای جمله جمله و کلمه کلمه این توافق بحث شده و بعد از بحث در مراحل مختلف، در کشورهای مختلف مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفت. اگر بنا باشد آمریکا از این تعهد شانه خالی کند به معنای عدم اعتماد سایر کشورها به آمریکا خواهد بود و این هزینه بسیار بالایی است برای آمریکا. اعتماد بزرگترین سرمایه است.»

NEW: If US leaves Iran Deal, “no one will trust America again” in international negotiations, Iranian Pres. Rouhani tells LesterHoltNBC</a>. <a href="https://t.co/AYYxI9kLUJ">pic.twitter.com/AYYxI9kLUJ</a></p>— NBC Nightly News (NBCNightlyNews) September 19, 2017

رئیس جمهوری ایران در ادامه افزود: «روابط مسالمت آمیز بین ایران و آمریکا به نفع دو کشور و به نفع جهانیان خواهد بود. پس غیر از مسئله اعتماد و اعتبار، مسئله روابط بهتر با منطقه و جهان، مسئله ثبات در منطقه، مسئله تجارت و اقتصاد، روابط علمی و فرهنگی و روابط مردم با مردم و گردشگری مطرح است. چرا مردم آمریکا نتوانند از فضای ایران و آثار تاریخی ایران استفاده کنند و چرا مردم ایران نتوانند به آمریکا بیایند و مردم و آثار این کشور را ببینند. به نظرم محروم کردن ملت ها از دیدن یکدیگر و اثار تاریخی و .. ضرر هست برای آمریکایی ها.»

روحانی درباره گذشته رابطه دو کشور گفت: «آیا ما می خواهیم همان فضایی که از ۴۰ سال پیش بین ایران و آمریکا بوده همانطور ادامه دهیم؟ یا راههای بهتری داریم. راههایی که به نفع مردم ایران، به نفع مردم آمریکا و به نفع جهان است.»

روحانی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از برجام خارج شود و کشورهای دیگر در برجام بمانند ایران چه خواهد کرد؟‌ گفت:‌ «هم چین و هم روسیه و همه اتحادیه اروپا متعهد به برجام هستند و هم به آمریکا توصیه کردند که متعهد به برجام بماند. بنابراین اگر آمریکا از این تعهد خارج شود، شرایط نوینی ایجاد می شود. در آن شرایط نو ایران حق دارد که انتخاب خودش را داشته باشد برای اینکه تعهدات ایران در آن شرایط دیگر مانند شرایط قبلی نیست. امروز تعهداتی هست مبنی بر حضور ۷ کشور و سازمان ملل هم آنرا تایید کرده است. اگر یکی از آن کشورها خارج شد پس آپشن های مختلفی در اختیار ایران خواهد بود که بر مبنای مصالح خودش یکی از آنها را انتخاب کند.»

روحانی درباره احتمال بازگشت ایران به شرایط پیش از برجام گفت:‌«همیشه یکی از گزینه ها ما وقتی یکی از طرف ها متعهد نماند بازگشت به گذشته است. این یکی از آپشن های ماست. بازگشت به گذشته برای ما سخت نیست. براحتی ما می توانیم به شرایط گذشته برگردیم در صورتی که طرف های تعهد به تعهد خودشان عمل نکنند. اما می دانید که ایران آغاز گر این موضوع نخواهد بود. نهادی که باید در این زمینه قضاوت بکند که ایران کاملا متعهد به این توافقنامه هست آژانس بین المللی است که در تمام گزارش های خودش این را تایید کرده که ایران صد در صد به تعهداد خودش عمل کرده است.»

NBC NEWS – Rouhani: ‘No One Will Trust America Again’ If Trump Ends Nuclear Deal (Full) | NBC Nightly News https://t.co/ctec5qcqTP#Pagina

— Pagina Nuova TV (@PaginaNuovaTV) September 20, 2017

رئیس جمهوری ایران در توضیح معنای «بازگشت به گذشته» گفت: «مقصود من بازگشت به فعالیت های صلح آمیز است. ما به صراحت عضو ان پی تی بودیم و هستیم و نمی خواهیم از ان پی تی خارج شویم و پروتکل الحاقی را داریم اجرا و عمل می کنیم. بنابراین ما هیچگاه به سمت ساخت سلاح هسته ای نخواهیم رفت.»

روحانی درباره برنامه موشکی ایران گفت: «ما با صراحت گفته ایم که درباره موشک های دفاعی خودمان با کسی حرف نخواهیم زد. این را بارها به صراحت در مذاکرات برجام گفته ایم. ما در منطقه ناامنی هستیم و در طول جنگ با صدام به مدت سه سال نتوانستیم به موشک پراکنی عراق جواب بدهیم و برای همین به دنبال موشک رفتیم. و بعد که توانستیم به موشک پراکنی صدام جواب دهیم از آن زمان پرتاب موشک از سوی صدام قطع شد. بنابراین مسئله موشک در حافظه تاریخی مردم ما به معنای دفاع از جان و مال و سرزمین آنها حساب می شود و همواره در مذاکرات برجام این موضوع را به طرف های مذاکره بویژه آمریکا گفته ایم.»

روحانی درباره اینکه دولت ترامپ ایران و کره شمالی را در یک سبد قرار می دهد گفت: «این کاملا نادرست است به دلیل اینکه کره شمالی عضو ان پی تی نیست و به بازرسان آژانس اجازه ورود به کشورش را نمی دهد. کره شمالی به صراحت می گوید من دنبال ساخت بمب هسته ای هستم. کره شمالی بمب هسته ای خودش را آزمایش می کند. بنابراین امروز چیزی در کره شمالی مخفی نیست. کره شمالی امروز جزو کشورهای هسته ای شده و دارای سلاح هسته ای است. ایران درست نقطه مقابل قرار دارد. بنابراین مقایسه بین ایران و کره شمالی کاملا یک مغالطه است و یک کار غیر اخلاقی است و ما باید به مردم راست بگوییم.»

روحانی درباره روابط سیاسی بین ایران و آمریکا گفت: «در وضعیتی که مقامات آمریکا موضوع ‘تغییر رژیم’ را در ایران مطرح می کنند دیگر حرف زدن مقامات ایران با آمریکایی ها معنا ندارد.»

#FreeTheNamazis: Iranian-American Father and Son Lose Appeal Against 10-Year Prison Sentence https://t.co/Bs1c4GOoMZpic.twitter.com/xtc5EhjHPE

— IranHumanRights.org (@ICHRI) August 29, 2017

روحانی درباره زندانی بودن سیامک و محمد باقر نمازی که تابعیت دو گانه ایرانی- آمریکایی دارند گفت: «ایرانی هایی در آمریکا زندانی هستند و ما به تبع خیلی دلمان می خواهد این ایرانی ها هر چه سریعتر آزاد شوند و به خانه هایشان باز گردند. در ایران هم ممکن است زندانیهایی باشند که خانواده هایشان خیلی علاقمند باشند که آنها به خانه هایشان بازگردند. البته افرادی که شما نام می برید ایرانی هستند چون شما می دانید که تابعیت مضاعف در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است. بنابراین اگر کسی تبعه ایران است حتی اگر تابعیت دومی هم داشته باشد همچنان از نظر ما ایرانی است. من به تبع شخصی خود علاقمند هستم که کمک کنم به همه ایرانی ها چه آنهایی که دارند فعالیت آزاد می کنند چه آنهایی که مشکلاتی دارند و با دادگاهها سر کار دارند یا احیانا زندانی هستند. اما در ایران قوه قضاییه مستقل است و اگر مستقل نباشد فاجعه است. من بعنوان رئیس جمهوری فقط می توانم نظارت کنم که چارچوبهای قانونی رعایت شده باشد.»

درباره آینده سوریه گفت:‌«امروز شرایط سوریه بهتر از گذشته است و خیلی از شهرها که در دست داعش بوده آزاد شده است. تلاش ما این است که آتش بسی که در سوریه منعقد شده را بتوانیم ادامه دهیم. سوریه به قانون اساسی جدید نیاز دارد و رهبرانی نیاز دارد که توسط مردم انتخاب شوند. ما کاملا در این مسیر و روند حامی مردم سوریه هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود