ظریف اظهارات ترامپ را «سخیف، شعاری و بی محتوا» ارزیابی کرد

ظریف اظهارات ترامپ را «سخیف، شعاری و بی محتوا» ارزیابی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنرانی تند دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه واکنش های فراوانی را در پی داشت از جمله واکنش محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که اظهارات ترامپ را «سخیف، شعاری و بی محتوا» توصیف کرد که ارزش پاسخ ندارد.

ظریف همچنین در توئیتی به زبان انگلیسی سخنان ترامپ در سازمان ملل را قرون وسطایی خواند.

Trump’s ignorant hate speech belongs in medieval times-not the 21st Century UN -unworthy of a reply. Fake empathy for Iranians fools no one.

— Javad Zarif (@JZarif) September 19, 2017

از سوی دیگر خبرگزاری ایران به نقل از وزیر خارجه ایران نوشته است: «سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس جمهوری آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه ایشان را نشان می دهد که در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروههای تروریستی حاصلی جز انزوا و بی اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.»

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به نظر می رسد نگران نقض برجام از سوی آمریکاست روز سه شنبه در دیدار جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا که خبرگزاری ایرنا آنرا منتشر کرده است، گفت: «معتقدیم اگر صاحبان توافقی که از طریق منطق و مذاکره به دست آمده، آن را حفظ نکنند و عهدی که بسته‌اند زیر پا بگذارند، این به معنای آن است که دیگر هیچ کس به دیپلماسی و مذاکره اعتماد نکند. وقتی کشورهایی ماه‌ها در کنار هم نشستند و برای خط به خط و جمله به جمله و کلمات توافقی، روزها و ماه‌ها با هم بحث کردند و به توافق رسیدند و آن توافق بعداً به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسید، این به معنای تعهد همه آن کشورهایی است که در آن مذاکره حضور داشتند و شرکت کردند.»

حسن روحانی همچنین افزود: «اگر بنا شد توافقات بین‌المللی بر مبنای خوشآیند یک فرد زیر پا گذاشته شود پس به قول ما ایرانی‌ها سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. یعنی هیچ‌کس دیگر هیچ راهی را برای حل مشکلات از طریق دیپلماسی نمی‌بیند. این به معنای دعوت دنیا به هرج و مرج ، زورآزمایی و قدرت نظامی است.»

دونالد ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل حکومت ایران را «دیکتاتوری فاسد» و «رژیم جنایتکار» خواند که پشت نقاب دموکراسی پنهان شده است. او همچنین گفت که ایران کشوری یاغی است که حقوق مردمانش را رعایت نمی کند و به فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه ادامه می دهد.

ترامپ همچنین توافق برجام را «مایه شرمساری» آمریکا و بسیاری توافق بدی ارزیابی کرد و گفت که بزودی درباره این توافق تصمیم خواهد گرفت. اشاره ترامپ به تایید برجام از سوی آمریکا است که رئیس جمهوری آمریکا باید در میانه ماه اکتبر درباره آن تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بعد از سخنرانی دونالد ترامپ و در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که آمریکا در شرایطی به برجام پایبند خواهند ماند که این توافق بین المللی اصلاح شود. او گفته است بخشهایی از برجام که به مرور زمان باعث برطرف شدن محدودیت ایران می شود مایه نگرانی آمریکاست.

سخنرانی روز سه شنبه دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از دید بسیاری از ناظران یادآور سخنان ۱۵ سال پیش جرج بوش در همین سازمان و محور شرارت اعلام کردن عراق، ایران و کره شمالی بود، این بار در حالی تکرار می شود که حمله نظامی آمریکا برای از بین بردن صدام حسین به جنگ داخلی و هرج و مرج در عراق انجامیده است.

از سوی دیگر بسیاری از ناظران شگفت زده اند که چگونه ممکن است رئیس جمهوری آمریکا در مکانی مانند سازمان ملل متحد یک عضو این سازمان (کره شمالی) را تهدید به نابودی کامل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دشمن» یا «یاغی»؛ ترامپ چگونه ایران را می نگرد؟

ترامپ: رهبران ایران از مردم کشورشان بیشترین هراس را دارند

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند