شرکت فرانسوی-سوییسی لافارژ در سوریه به داعش باج می پرداخت

شرکت فرانسوی-سوییسی لافارژ در سوریه به داعش باج می پرداخت
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقامات قضایی فرانسه به تحقیقات درباره فعالیتهای شرکت فرانسوی-سوییسی لافارژ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان دنیا، در شهر جلابیه در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق حلب سوریه ادامه می دهند.

دادسرای پاریس در ماه اکتبر سال گذشته تحقیقاتی را برای مشخص شدن رابطه این کمپانی با گروه داعش در سوریه آغاز کرد. وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه از جمله نهادهایی است که در این پرونده از شرکت لافارژ شکایت کرده است.

به گزارش روزنامه لوموند در سال ۲۰۱۴ یکی از مقامات کارخانه لافارژ در شمال سوریه با هدف تامین امنیت تاسیسات این شرکت با مقامات گروه داعش وارد مذاکره شده و با ارسال ایمیلی مقامات مافوق خود را در جریان قرار می دهد.

روزنامه لوموند تصریح کرده که کارخانه لافارژ برای ادامه حیات خود در جلابیه بصورت غیرمستقیم به گروه داعش مبالغ هنگفتی پرداخته است.

Ce que révèle l’enquête judiciaire sur les agissements du cimentier #Lafarge en Syrie https://t.co/lzbvLirhaN par soren_seelow</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/abo?src=hash">#abo</a></p>— Le Monde (lemondefr) 21 septembre 2017

Selon un rapport, Lafarge a validé “des paiements aux groupes jihadistes” pour continuer à travailler en Syrie https://t.co/o9K8CoyeVU#AFPpic.twitter.com/7T3I76nCCp

— Agence France-Presse (@afpfr) 20 septembre 2017

کریستیان ارو، معاون سابق مدیرعامل شرکت به صراحت اعتراف کرده که از پایان تابستان سال ۲۰۱۲ این گروه سیمان سازی برای تامین امنیت خود به نیروهای داعش مبالغی پرداخت می کرده است. حتی یک نفر از سوی شرکت برای مذاکره با مقامات داعش تعیین شده بوده و این فرد بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در ماه به این گروه تروریستی پول پرداخت می کرده است.

برونو پشو، مدیر سابق شاخه لافارژ در سوریه نیز از وجود نام داعش در مراودات داخلی شرکت خبر داده است. با این وجود این مقام پرداخت رقم ۲۰ هزار دلار در ماه را تایید کرده است.

روزنامه لوموند در گزارش روز پنجشنبه خود از این پرونده می گوید مسئولان لافارژ با مقامات وزارت خارجه فرانسه و اعضای دولت در ارتباط مستمر بوده اند. لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه چراغ سبز مقامات فرانسوی را داشته است.

کریستیان ارو، معاون سابق مدیرعامل کمپانی نیز ادعا کرده مقامات دولت فرانسه از این شرکت خواسته اند تا در سوریه باقی بماند و خود را برای فعالیتهای پس از جنگ آماده کرده و بازار این کشور را در دست بگیرد.

شرکت لافارژ در سال ۱۸۳۳ میلادی تاسیس شده، در ۶۱ کشور جهان فعالیت دارد و شمار کارکنان آن ۶۳ هزار نفر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحقیق درباره ارتباط لافارژ با داعش؛ بخشی از دارایی مدیرعامل سابق مصادره شد

سه قاضی مأمور بررسی پرونده همکاری شرکت فرانسوی لافارژ با داعش شدند

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند