همه آنچه که ترامپ در سازمان ملل درباره ایران گفت

همه آنچه که ترامپ در سازمان ملل درباره ایران گفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه در اولین سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به تهدیدات کره شمالی برای امنیت جهان به موضوع ایران پرداخت.

وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «اکنون زمان آن است که همه ملتها با یکدیگر کار کنند تا رژیم کیم را منزوی کنند؛ تا زمانی که این رژیم رفتار خصمانه خود را تغییر دهد. ما چنین تصمیمی را تنها در قبال کره شمالی اتخاذ نمی کنیم. زمان آن رسیده است که تمام ملتهای جهان به مقابله با رژیم بی‌پروای دیگری نیز بپردازند، رژیمی که آشکارا از قتل عام، مرگ آمریکا، نابودی اسرائیل و نابودی بسیاری از رهبران و ملتهایی سخن می گوید که در این سالن هستند.»

او در این سخنرانی با هدف قرار دادن حکومت و دولت ایران، تاکید کرد: «دولت ایران یک دیکتاتوری فاسد را در پشت یک پوشش کاذب دموکراسی پنهان و یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش با اقتصادی ضعیف تبدیل کرده است که صادرات اصلی‌اش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. قربانیان طولانی مدت رهبران ایران، در واقع مردم این کشور هستند. ایران به جای استفاده از منابع خود برای بهبود زندگی ایرانیان، درآمدهای نفتی‌اش را صرف تامین مالی حزب الله و دیگر تروریستهایی می کند که مسلمانان بی‌گناه را می کشند و به همسایگان صلح طلب عرب و اسرائیل حمله می کنند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه افزود: «ثروتی که متعلق به مردم ایران است، صرف تقویت دیکتاتوری بشار اسد، تشدید جنگ داخلی در یمن و تضعیف صلح در سراسر خاورمیانه می شود. ما نمی توانیم اجازه دهیم که یک رژیم قاتل همزمان با ساخت موشکهای خطرناک به فعالیتهای بی‌ثبات کننده خود ادامه دهد و ما نمی توانیم توافقی را بپذیریم که پوشش لازم را برای نهایی کردن برنامه هسته‌ای فراهم می آورد. توافق با ایران یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین معاملاتی است که تا کنون ایالات متحده آمریکا در آن وارد شده است. صادقانه بگویم، این توافق برای ایالات متحده آمریکا خجالت آور است و فکر نمی کنم که حرف آخر را در این باره شنیده باشید.»

بیشتر بخوانید:
ترامپ:ایران به روح برجام پایبند نیست، کره‌ شمالی حواسش را جمع کند
ترامپ:رهبران ایران از مردم کشورشان بیشترین هراس را دارند
ترامپ:تا ماه اکتبر شاهد سیاست ما در قبال برجام خواهید بود
نطق ضدبرجام ترامپ؛ کدام یک از ۱+۵ همراه آمریکاست؟

آقای ترامپ خواهان وحدت رهبران جهان در مقابل ایران شد و گفت: «زمان آن فرا رسیده است که تمام جهان به ما بپیوندد و بخواهد که دولت ایران به مرگ و تخریب پایان دهد. زمان آن است که این رژیم همه آمریکایی‌ها و شهروندان دیگر ملتها را که ناعادلانه بازداشت شده اند، آزاد کند. فراتر از همه، دولت ایران باید حمایت از تروریستها را متوقف کند و خدمت به مردمش و احترام به حق حاکمیت همسایگان را آغاز کند. همه جهان می داند مردم خوب ایران، تغییر می خواهند و رهبران این کشور از مردم ایران بیش از قدرت نظامی عظیم ایالات متحده آمریکا می ترسند. به همین دلیل رژیم دسترسی به اینترنت را محدود و دیش‌های ماهواره را جمع آوری کرده و به معترضات دانشجوی غیرمسلح تیراندازی و اصلاح طلبان سیاسی را زندانی می کند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «رژیم‌های سرکوبگر را نمی توان برای همیشه تحمل کرد و روزی خواهد رسید که مردم با یک انتخاب مواجه شوند. اینکه آیا می خواهند مسیر فقر، خونریزی و ترور را ادامه دهند یا اینکه مردم ایران می خواهند به ریشه‌های افتخارآمیز ملی به عنوان یک مرکز تمدن، فرهنگ و ثروت بازگردند؛ جایی که مردمش می توانند یک بار دیگر خوشحال و در رفاه باشند. حمایت رژیم ایران از ترور کاملا با تعهدات اخیر بسیاری از همسایگانش برای مبارزه با تروریسم و توقف منابع مالی آنها مغایرت دارد.»

- حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی: دونالد ترامپ باید از مردم ایران عذرخواهی کند

- سایه سخنرانی دونالد ترامپ برمواضع اعضای ۵+۱ بر سر برجام

وی در این سخنرانی به سفر خود به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: « در سفر به عربستان این افتخار را داشتم که با رهبران بیش از ۵۰ ملت عرب و مسلمان سخن بگویم. ما توافق کردیم که تمام ملتها باید با هم کار کنند تا با تروریستها و اسلام افراطی که الهام بخش آنهاست، مقابله کنیم. ما فعالیتهای تروریستی اسلام افراطی را متوقف خواهیم کرد زیرا نمی توانیم به آنها اجازه دهیم که کشورمان و در واقع تمام جهان را متلاشی کنند.»

آقای ترامپ در پایان این بخش از سخنان خود، تصریح کرد: «ما باید پناهگاههای امن تروریستها، حمل و نقل، بودجه و هر نوع حمایت از ایدوئولوژی‌های شوم و فریبکارانه آنها را از بین ببریم. باید آنها را از کشوهایمان بیرون کنیم. زمان آن است که کشورهایی که از گروههای تروریستی (مانند القاعده، حزب الله، طالبان و دیگر گروههایی که مردم بی‌گناه را می کشند) پشتیبانی و آنها را از نظر مالی تامین می کنند، معرفی شوند و این کشورها مسئولیت کارشان را بپذیرند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دشمن» یا «یاغی»؛ ترامپ چگونه ایران را می نگرد؟

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است