ایران از موشک جدید خرمشهر با برد ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کرد

ایران از موشک جدید خرمشهر با برد ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در جریان رژه سالیانه نیروهای مسلح ایران به مناسبت سالروز آغاز جنگ این کشور و عراق، سپاه پاسداران از موشک جدید خود با نام «خرمشهر» رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران درباره این موشک گفت: «خرمشهر ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد و قابلیت حمل کلاهک تا ۱۸۰۰ کیلومتر را داراست و می تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند.» آقای حاجی‌زاده همچنین گفته است که روند آموزش موشک بالستیک خرمشهر شروع شده و به زودی در نیروی هوافضای سپاه عملیاتی می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم در این مراسم گفته است که کشورش توان موشکی خود را تقویت خواهد کرد. به گزارش ایرنا، آقای روحانی با حمایت از خط مشی ایران در توسعه جنگ‌افزار افزود: «اگر ملتی بخواهد برای دفاع از خود سلاح بسازد مورد اتهام مستکبرین و بوق های تبلیغاتی آنها قرار می گیرد. سلاح ما همواره برای دفاع از کشورمان و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت های بزرگ و در برابر تروریسم است.»

با وجود توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، ایالات متحده آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بریتانیا و آلمان از برنامه موشکی تهران انتقاد می‌کنند و آن را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در زمان حضور خود در نیویورک با وجود حمایت از برجام، ابراز امیدواری کرد تا برنامه موشک‌های بالستیک ایران محدود شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز جمعه همچنین در اظهاراتی کم سابقه و در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل، اسرائیل را «غده سرطانی» خواند که در ۷۰ سال گذشته «ملت‌های منطقه را مورد تجاوز و آزار قرار داده» است.

رئیس جمهوری ایران با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو گفت: «آمریکا و رژیم اشغالگر قدس دو صدایی بودند که با صدای همه جهان متفاوت بود؛ همه جهان در این سازمان از توافق هسته ای حمایت کردند و مسیر صلح را مورد امضا قرار دادند و حل یک مشکل منطقه ای و بین المللی از طریق مذاکره و منطق ستودند. فقط دو نفر بودند که از صلح نگران بودند، فقط دو نفر بودند که از ایجاد امنیت در منطقه حساس خاورمیانه نگران بودند؛ این یک آزمایشی بود که واقعیت حاکمان واشنگتن و حاکمان غاصب تل آویو در برابر افکار جهانیان نشان داد.»

ایران می‌گوید راهبردهای نظامی این کشور و از جمله برنامه موشکی، صرفا جنبه دفاعی دارند و به هیچ وجه محدود نخواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: آزمایش موشک ماهواره بر ایران نقض روح برجام است

ایران "موشک نقطه زن با بُرد ۵۰۰ کیلومتر" را رونمایی کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود