ابراز نگرانی شدید فرانسه از آزمایش موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه

ابراز نگرانی شدید فرانسه از آزمایش موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه روز شنبه ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه)، طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به پرتاب موشک بالستیک جدید توسط ایران، از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است تا گزارش کاملی درباره این آزمایش تهیه کند.

آنیس روماته اسپان، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه گفته است: «فرانسه از ایران می خواهد که تمام فعالیت های بیثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. فرانسه همچنین همراه با شرکای خود، بویژه شرکای اروپایی، خواهان پایان گرفتن فعالیت های موشکی و اقدامات بی‌ثبات کننده ایران خواهد شد.»

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت اکنون به نظر می رسد توافق هسته‌ای برجام برای رفع همه نگرانی‌ها در مورد ایران کافی نیست و خواهان گسترش این توافق و افزودن ۲ یا ۳ بند به آن شد تا نگرانی‌های مطرح شده از سوی آمریکا نیز برطرف شود.

آقای مکرون اضافه کرد که این بندها باید شامل «کنترل بهتر فعالیت های موشکی و بالستیک، تمدید توافق ورای سال ۲۰۲۵ یعنی زمانی که محدودیت های غنی سازی ایران به تدریج برداشته می شود و تامین امکان بحث باز با ایران پیرامون اوضاع جاری منطقه» باشد.

Iran just test-fired a Ballistic Missile capable of reaching Israel.They are also working with North Korea.Not much of an agreement we have!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 23. September 2017

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا نیز روز شنبه از پرتاب موشک بالستیک خرمشهر توسط ایران ابراز نگرانی شدید کرد و در توییتر خود نوشت: «گزارش‌های مربوط به آزمایش موشکی ایران که در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است، باعث نگرانی شدید است. از ایران خواسته شود که اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند.»

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در واکنش به آزمایش موشک خرمشهر توسط ایران، در توییتی نوشت: «ایران به تازگی موشک بالستیکی که قدرت رسیدن تا اسرائیل را دارا است برای آزمایش پرتاب کرد. آنها با کره شمالی نیز همکاری می کنند. بین ما توافق زیادی نیست.»

موشک خرمشهر که روز شنبه یعنی یک روز پس از رونمایی آن در رژه سالانه نیروهای مسح ایران پرتاب شد، دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و قادر به حمل چند کلاهک تا ۱۸۰۰ کیلومتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز نگرانی وزیر خارجه بریتانیا از آزمایش موشک خرمشهر

تهران بیانیه قدرت‌های اروپایی در محکومیت پرتاب موشک ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» را «مداخله‌جویانه» خواند

بزرگترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان در ژاپن راه‌اندازی شد