انتخابات آلمان: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها؛ کدام احزاب پیشتازند؟

انتخابات آلمان: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها؛ کدام احزاب پیشتازند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخابات سراسری پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) روز یکشنبه ۲۴ سپتامبر (۲ مهرماه) برگزار می شود. با این انتخابات وضعیت مقام صدراعظمی که بالاترین مقام سیاسی و اجرایی کشور است نیز روشن خواهد شد.

اتفاق جدید در این دوره از انتخابات، احتمال بالای راهیابی حزب راست گرای افراطی AfD «آلترناتیو برای آلمان» به پارلمان، برای اولین بار است. حزبی که در چند سال اخیر همزمان با روی آوری موج عظیم پناهجویان به این کشور و با در پیش گرفتن سیاست های ضد مهاجرت و ضد اسلام گرایی، طبق نظرسنجی‌ها پایگاه اجتماعی خود را تا حدود ۱۱ درصد آرای انتخاباتی گسترش داده است.

نباید فراموش کرد که پدیده مهاجرت و پناهجویی طی چهار سال گذشته، یعنی در فاصله دو انتخابات پارلمانی آلمان، نه تنها رشد پوپولیسم و راست گرایی را موجب شده، بلکه تعیین سیاست مهاجرپذیری به یکی از ارکان سیاست انتخاباتی همه احزاب آلمان تبدیل شده است.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی‌های موسسات معتبر آلمان، بویژه موسسه فورسا، حزب دموکرات مسیحی یعنی حزب آنگلا مرکل صدراعظم کنونی، در اتحاد با حزب سوسیال مسیحی حدود ۳۶ درصد آرا و حزب سوسیال دموکرات یعنی حزب مارتین شولتس، نامزد دیگر صدراعظمی، حدود ۲۲ درصد آرای انتخاباتی را از آن خود خواهند کرد.

پس از این دو حزب بزرگ، حزب راست گرای «آلترناتیو برای آلمان» با حدود ۱۱ درصد آرا یعنی دو برابر آرای خود در سال ۲۰۱۳، در رده سوم قرار می گیرد. زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان گفته است چنین اتفاقی به معنای شنیدن صدای نازی‌ها پس از ۷۰ سال در پارلمان آلمان خواهد بود.

حزب لیبرال دمکرات آزاد که در انتخابات سال ۲۰۰۹ توانسته بود با آرای ۱۴ درصدی وارد دولت ائتلافی شود، این بار طبق نظرسنجی‌ها زیر ۱۰ درصد از آرای انتخاباتی را به خود اختصاص خواهد داد. حزب سبزها و حزب چپ‌های آلمان (دی لینکه) نیز با بیش از ۵ درصد آرا وارد پارلمان خواهند شد، اما تا سطح ورود به دولت ائتلافی نخواهند رسید.

برخی تحلیل گران با توجه به چینش نسبتا روشن آرای انتخاباتی، پیش بینی می کنند که ائتلاف محتمل برای تشکیل دولت آینده آلمان، ائتلاف بزرگ بین حزب دمکرات مسیحی و حزب سوسیال دمکرات با بیش از ۵۵ درصد آرا خواهد بود.

در انتخابات پارلمان آلمان هر فرد واجد شرایط شرکت در انتخابات دو رای خواهد داد، یک رای به نامزد دل‌خواه در منطقه مربوط به محل سکونت خود، و یک رای به حزب سراسری طرفدار آن.

یک نظرسنجی مربوط به سایت نشریه اشپیگل از آن حکایت دارد که حدود ۵۶ درصد رای دهندگان طرفدار آنگلا مرکل و حدود ۳۲ درصد طرفدار مارتین شولتس هستند. چنانچه آنگلا مرکل بار دیگر صدر اعظم آلمان شود، این چهارمین دوره مسئولیت او در این مقام خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان؛ سگ اسپانیایی کارت شرکت در انتخابات درون حزبی دریافت کرد

انتخابات آلمان و تاثیر آن بر سیاست مهاجرپذیری در این کشور

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد