گلوله باران مناطق مرزی کردستان عراق همزمان با رزمایش سپاه

گلوله باران مناطق مرزی کردستان عراق همزمان با رزمایش سپاه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سپاه پاسداران، یک روز پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، در مرز ایران و عراق رزمایش برگزار کرد.

خبرگزاری تسنیم گزارش کرد این مانور نظامی مرحله اصلی «رزمایش امنیتی محرم» است و در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی در حال برگزاری است.

با این حال برخی رسانه‌های محلی از بمباران روستاهای مرزی اقلیم کردستان خبر داده‌اند. حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق روز یکشنبه ۲ مهرماه اعلام کرد که ۶ روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل هدف حمله توپخانه ایران قرار گرفته است.

آژانس خبررسانی کردستان (کردپا) نزدیک به حزب دموکرات کردستان ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرد که «توپخانه های سپاه پاسداران در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، خاک اقلیم کردستان را به شدت بمباران کردند.»

آژانس کردپا از مناطق «بالکایتی و سیدکان» به عنوان مناطق مورد هدف حملات توپخانه ای یاد کرده اما گفته که این توپ‌ هیچگونه خسارت جانی نداشته است.

این آژانس همچنین افزوده که طی چند روز گذشته سپاه پاسداران اقدام به اعزام نیروهای مجهز به سلاح‌های سنگین به شهرستان اشنویه و مناطق حومه‌ آن کرده و این نیروها در مناطق مرزی اشنویه با اقلیم کردستان عراق مستقر شده‌اند.

هنوز هیچ منبع رسمی از سوی ایران حمله به روستاهای مرزی اقلیم کردستان را تایید نکرده، اما سرتیپ محمد پاکپور از فرماندهان ارشد سپاه که در آغاز رزمایش حضور داشته گفته است: «منطقه رزمایش از مناطق مورد علاقه ضدانقلاب در گذشته بوده که با انجام رزمایش ها و عملیات های مقتدرانه سپاه در آن منطقه از لوث اشرار و ضدانقلاب پاک شد.»

چند روز قبل ارتش ترکیه نیز به مانورهایی در خط مرزی این کشور و اقلیم کردستان دست زد که همچنان ادامه دارد و برخی تحلیلگران این مانورها از سوی ایران و ترکیه را در چارچوب اظهار نارضایتی و مخالفت با برگزاری همه‌پرسی و فشار بر دولت اقلیم برای لغو آن ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که «به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شد.»

آقای خسروی گفته که جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی صبح روز یکشنبه به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای ایران با اقلیم کردستان برگزار شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی افزوده که «با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است مسدود شد.»

همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق و نیز در مناطق کردنشین مورد مناقشه با دولت مرکزی مانند کرکوک، روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهرماه) برگزار می‌شود. این همه پرسی در میان کردهای عراقی خارج از مرزهای عراق از روز شنبه آغاز شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین اخبار همه‌پرسی استقلال کردستان عراق: آمریکا نتیجه رفراندوم را نمی‌پذیرد

واکنش‌ها به حملات موشکی سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه؛ بغداد سفیرش را از ایران فراخواند

یک‌ سال پیش در شهر مهسا امینی چه‌ گذشت؛ روایت معلم سقزی از روز خاکسپاری ژینا و اعتراضات