فرانسه: راهپیمایی علیه «کودتای اجتماعی»

فرانسه: راهپیمایی علیه «کودتای اجتماعی»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرانسه روز شنبه شاهد راهپیمایی مخالفان اصلاحیه قانون کار بود. این راهپیمایی به درخواست «کنفدراسیون سراسری کار»، شماری از سندیکاهای کارگری و چندین سازمان چپ‌گرا از جمله جنبش «یکم ژوییه» به رهبری بنوا آمون و «فرانسه سرکش» به رهبری ژان لوک ملانشون برگزار شد. این دومین بار از هنگام به قدرت رسیدن امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه است که مخالفان قانون کار دست به راهپیمایی می زنند.

گرچه اصلاحیه قانون کار در کانون توجه مخالفان دولت بود، با اینحال از دیگر اهداف این راهپیمایی اعتراض به سیاست‌های اجتماعی دولت امانوئل مکرون یاد شد. آقای ملانشون این راهپیمایی را اعتراض به «کودتای اجتماعی» دانسته بود: افزایش مالیات بر مستمری برخی از بازنشستگان و درآمدهای ناشی از سود بانکی، کاستن یارانه مسکن و همچنین پیمان تجارت آزاد با کانادا از نمونه های این «کودتای اجتماعی» یاد شده است.

«کودتای اجتماعی» از کلیدواژه های ژان لوک ملانشون، نامزد پیشین رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ بود. وی پس از شکست در انتخابات رییس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «نقش من آگاهی دادن است. نگذارید رخوت بر شما چیره گردد. به رییس جمهوری قدرت مطلق را ندهید. دولت در حال بازگشت به قرن نوزده است.»

150 000 personnes, aujourd’hui, place de la République contre le coup d‘État social. La bataille ne fait que commencer ! pic.twitter.com/rrVu1p24rA

— Jean-Luc Mélenchon (@JLMelenchon) 23 septembre 2017

در واکنش به کاربرد «کودتای اجتماعی» از سوی حزب چپ‌گرای افراطی «فرانسه سرکش»، نخست وزیر فرانسه در تازه ترین واکنش در روزهای پایانی ماه اوت گفت: «می توانم احساسات گرایی غلیانزده را درک کنم. می توانم شیفتگی انقلابی از نوع ونزوئلایی را بفهمم. ولی می خواهم به فرانسوی‌ها بگویم که ما بدنبال دگرگونی منطقی، همراه با گفتگو و ضروری برای اقتصاد فرانسه هستیم. چگونه می توان از کودتا سخن گفت و خود را موجه نشان داد؟»

راهپیمایی روز شنبه در حالی برگزار شد که یک روز پیش تر، آقای مکرون اصلاحیه نهایی قانون کار را برای به اجرا گذاشتن امضاء کرد. از جمله اصلاحیه های انجام شده در قانون کار محدود کردن اعتراض کارگران پس از اخراج، امکان چانه زنی مستقیم میان صاحب شرکت و کاگران بدون حضور سندیکای کارگری در شرکتهایی با کمتر از بیست نیرو و محدود کردن سقف غرامت کاری در هنگام اخراج بی مورد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند