ادغام آلستوم و زیمنس؛ نگرانی از آینده صنعت حمل و نقل ریلی فرانسه

ادغام آلستوم و زیمنس؛ نگرانی از آینده صنعت حمل و نقل ریلی فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرانسه و آلمان در نظر دارند با ادغام دو شرکت آلستوم و زیمنس امکان رقابت با رقیب چینی خود در صنعت حمل و نقل ریلی را حفظ کنند. با این حال ادغام این دو شرکت نگرانی‌هایی را در فرانسه بابت آینده مشاغل مرتبط با صنعت حمل و نقل ریلی در این کشور پدید آورده است.

هر چند بر سهم «مساوی» آلستوم و زیمنس در همکاری مشترک تاکید شده است اما بنا به گفته مدیرعامل زیمنس این شرکت «۵۰ درصد یا کمی بیشتر» در شرکت آینده سهم خواهد داشت.

به این ترتیب زیمنس سهامدار اصلی شرکت آینده – که «زیمنس-آلستوم» خوانده می شود- خواهد بود. بنا به توافق طرف‌های فرانسوی و آلمانی سهم شرکت زیمنس می تواند پس از چهار سال از ۵۰.۵ درصد فراتر رود.

اهمیت نقش شرکت های زیمنس و آلستوم در صنعت حمل و نقل ریلی چیست؟

نام شرکت آلستوم در فرانسه با قطارهای سریع السیر این کشور (TGV)، مراکز هسته ای، سازه‌های الکتریکی و توربین‌ها گره خورده است. این شرکت که در سال ۱۹۲۸ تاسیس شد، از سال‌های آغازین قرن بیست و یکم با دشواری هایی روبرو بوده است.

بیشتر بخوانید: زیان سنگین شرکت فرانسوی آلستوم

فعالیت‌های آلستوم در بخش انرژی از پایان سال ۲۰۱۵ به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» واگذار شد. به این ترتیب فعالیت های آلستوم بر روی بخش حمل و نقل متمرکز شد.

با این حال آلستوم در این عرصه هم با مشکلاتی روبرو بود و در نهایت در سال ۲۰۱۶ تصمیم به تعطیلی کارخانه تولید قطارهای خود در شهر بلفور رفت.

به دنبال اعتراضاتی که به این تصمیم صورت گرفت، دولت فرانسه وعده داد ۱۵ قطار سریع السیر به آلستوم سفارش دهد تا از تعطیلی کارخانه بلفور جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اقدام دولت فرانسه برای نجات کارخانه آلستوم در شهر بلفور
بیشتر بخوانید: واکنش به خبر توافق فروش آلستوم به جنرال الکتریک

در مقابل شرکت زیمنس برای توسعه فعالیت های خود علاوه بر ادغام با آلستوم، احتمال ادغام با شرکت بمباردیه را نیز در دست بررسی داشت.

اکثر کارخانه های شرکت کانادایی «بمباردیه» در اروپا و به ویژه در آلمان است. شاخه حمل و نقل ریلی زیمنس که از سال ۱۹۶۵ فعالیت می کند تاکنون چند بار تغییر نام داده است.

شمار کارکنان بخش حمل و نقل ریلی شرکت زیمنس ۲۷۱۰۰ نفر است. تعداد کارکنان آلستوم ۳۲۸۰۰ نفر اعلام شده است.

دلیل ادغام زیمنس و آلستوم چیست؟

هدف از ادغام زیمنس و آلستوم امکان رقابت با شرکت دولتی راه آهن چین «سی آر آر سی» عنوان شده است. دو رقیب اروپایی شرکت چینی امیدوارند با ادغام در یکدیگر بتوانند با سلطه «سی آر آر سی» در عرصه حمل و نقل ریلی مقابله کنند.

شرکت «سی آر آر سی» در سال ۲۰۱۴ و به دنبال ادغام دو شرکت ملی فعال در زمینه حمل و نقل ریلی ایجاد شد.

زیمنس و آلستوم در سال ۲۰۱۴ نیز به دنبال ادغام با یکدیگر بودند با این حال در آن زمان همکاری آلستوم با شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» در اولویت قرار گرفته بود.

انتظار می رود توافق بین زیمنس و آلستوم تا پایان سال ۲۰۱۸ نهایی شود. مجموع کارکنان این شرکت ۶۰ هزار نفر خواهد بود.

آگهی

مدافعان ادغام دو شرکت آلمانی و فرانسوی از جنبه «اروپایی» این طرح دفاع می کنند. به گفته این دسته از افراد شرکت «زیمنس-آلستوم» می تواند همچون شرکت ایرباس که در زمینه حمل و نقل هوایی فعال است، در عرصه حمل و نقل ریلی به رقابت با شرکت های بزرگ جهانی بپردازد.

منشاء نگرانی ها در فرانسه چیست؟

دولت فرانسه تاکید می کند که در توافق ایجاد شرکت زیمنس-آلستوم «ضمانت های محکمی» بابت حفظ مشاغل و کارخانه های آلستوم در فرانسه طی چهار سال آینده داده شده است. با این حال برخی مخالفان دولت و اتحادیه های کارگری از توافق با زیمنس انتقاد می کنند.

چند اتحادیه کارگری آلستوم روز چهارشنبه نسبت به چشم انداز حفظ مشاغل این شرکت در فرانسه در میان مدت ابراز نگرانی کردند.

فیلیپ مارتینز، دبیرکل اتحادیه «سه ژه ته» توافق شرکت فرانسوی با زیمنس را زمینه ساز از دست رفتن مهارت های کارکنان آلستوم دانسته است.

آگهی

اریک وورت، رئیس کمیسیون امور مالی پارلمان فرانسه نیز از دولت این کشور خواسته است به نمایندگان بابت این ادغام «کاملا نامتوازن» توضیح دهد.

دولت فرانسه سهمی در شرکت زیمنس-آلستوم به دست نیاورده است و در شورای اجرایی آن نیز نماینده ای نخواهد داشت. این در حالی است که دولت فرانسه تاکنون ۲۰ درصد از سهام آلستوم را در اختیار داشت.

منتقدان توافق با زیمنس بر این باورند که در نهایت طرف آلمانی در همکاری آینده دو طرف دست بالا را خواهد داشت و این امر به ضرر کارگران و بخش صنعتی فرانسه تمام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: واکنش الیزه به بحران در شرکت آلستوم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجرای پروژه نسل جدید قطارهای ما فوق صوت در یک روستای فرانسوی

سودآورترین شرکت‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷

سقبت روسیه از عربستان در صادرات نفت به چین؛ واردات نفت آمریکا توسط پکن ۸۱ درصد رشد کرد