آیا مونا وانا واقعا طرح اولیه مونالیزا است؟

آیا مونا وانا واقعا طرح اولیه مونالیزا است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پژوهشگران هنری فرانسوی اعلام کرده است که طرح زن عریان با نام مونا وانا که سالها در یک مجموعه هنری بود، ممکن است طرح اولیه نقاشی مشهور مونالیزا باشد.

طراحی این طرح سیاه قلم با ذغال که بیش از ۱۵۰ سال سن دارد به لئوناردو داوینچی خالق مونالیزا نسبت داده می شود.

حال پژوهشگران هنر موزه لوور پاریس می خواهند دریابند که آیا این اثر می تواند طرح اولیه اثر لبخند ژکوند داوینچی باشد.

مونا وانا از سال ۱۸۶۲ در مجموعه بزرگ هنر رنسانس موزه «کونده» در کاخ شانتیئی در شمال پاریس نگهداری می شده است.

Analyse de la Joconde nue au c2rmf</a> avec Bruno Mottin, conservateur du <a href="https://twitter.com/c2rmf?ref_src=twsrc%5Etfw">c2rmf et mathieudeldicqu</a> conservateur du <a href="https://twitter.com/chantillydomain?ref_src=twsrc%5Etfw">chantillydomainpic.twitter.com/alMMSu09nP

— Domaine de Chantilly (@chantillydomain) September 28, 2017

حال پس از یک ماه آزمایش، دانشمندان هنر شناس بر این باورند که حداقل قسمتی از این طرح توسط لئوناردو داوینچی کشیده شده است.

متیو دلدیک، موزه دار می گیود: «کیفیتی که در کشیدن صورت و دستها وجود دارد بی نظیر است و نمی تواند یک کپی رنگ پریده باشد.» وی می افزاید: «ما با اثری سر و کار داریم که بصورت موازی با مونا لیزا در اواخر عمر داوینچی کار شده است و قطعا یک آماده سازی برای آغاز اثر رنگ روغن است.»

اگرچه همچنان نقاط مبهمی درباره نسبت دادن قطعی این اثر به پیش طرح نقاشی مونالیزا و یا کشیده شدن آن توسط داوینچی وجود دارد، بنظر کارشناسان دست ها و صورت این طراحی سیاه قلم بسیار به دست و صورت نقاشی مونالیزا شبیه است. اندازه نقاشی نیز هم اندازه مونا لیزا است و سوراخ های کوچک اطراف آن نشان می دهد که برای نصب به روی بوم آماده شده بوده است.

برونو موتین، متخصص موزه لوور در مصاحبه با نشریه پارزین گفت: «سایه زنی های بالای اثر توسط فردی راست دست انجام شده در حالی که داوینچی بادست چپش نقاشی می کرده است. کار بررسی این اثر زمان می برد.»

در چند هفته گذشته بیش از ده متخصص و کارشناس نقاشی، اثر مونا وانا را از طریق اسکن و روش های علمی دیگر بررسی کرده اند.

تحقیقات این کارشناسان بر روی این متمرکز شده که آیا این طرح قیل و یا بعد از مونالیزا کشیده شده است. مونالیزا در سال ۱۵۰۳ بدست داوینچی نقاشی شد.

نقاشی مونا وانای قصر شانتیئي پاریس پس از خریداری شدن توسط دوک دومال در اسل ۱۸۶۲ به قیمت ۷ هزار فرانک، در زیر مجموعه رده نقاشان اهل توسکانی قرار گرفت. اما بعدها کارشناسان آن را به زیر مجموعه نقاشان فورانس منتقل کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان راز دیگری از نقاشی مونالیزا را کشف کردند

یک مرد با گریم زنانه «به خاطر زمین» با کیک به مونالیزا حمله کرد

آیا «مونالیزای عریان» اثر خود داوینچی است؟