«اتحادیه اروپا به وظیفه اش در قبال همه پرسی کاتالونیا عمل نکرد»

«اتحادیه اروپا به وظیفه اش در قبال همه پرسی کاتالونیا عمل نکرد»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از خشونتهای روز یکشنبه در منطقه کاتالونیا اعلام کرد که این اتحادیه از موضع دولت اسپانیا و نخست وزیر این کشور ماریانو راخوی حمایت می کند. در این بیانیه آمده است که اتحادیه مساله استقلال بارسلونا را یک چالش داخلی می داند اما از طرفین درخواست کرده است تا به هر قیمت با مذاکره به این بحران در چارچوب قانون اساسی اسپانیا پایان دهند.

مارگاریتیس اسکیناس سخنگوی کمیسیون اروپا دوشنبه گفت: «ما از طرفین این چالش داخلی می خواهیم که راه حلی مسالمت آمیز بیابنند. خشونت نمی تواند هرگز چاره ای حل مشکلات باشد. ما به رهبری ماریانو راخوی اعتقاد داریم و امیدواریم بتواند از این چالش سربلند بیرون آید.»

پاتریک اسمیت، خبرنگار ایرلندی می گوید اتحادیه اروپا به تعدات خود نسبت به قاموس این اتحادیه احترام نمی گذارد. او می گوید: « کمیسیون اروپا تاکنون به وظیفه اش درست عمل نکرده است. خشونت دولت اسپانیا برخلاف منشور اتحادیه اروپا است و کمیسیون اروپایی باید آنرا محکوم می کرد و از اراده مردم در راستای آزادی بیان دفاع می کرد.»

خبرنگار روزنامه لوسوار چاپ بلژیک هم در این باره می گوید: «اولین سوالی که به ذهن متبارد می شود: چرا پیش از برگزاری همه پرسی اتحادیه اروپا از اسپانیا و کاتالانها نخواست به جای تنش و نزاع با یکدیگر گفتگو کنند. این دوگانگی و پیچیدگی رفتار اتحادیه روپا کاملا قابل بحث است.

کمیسیون اروپا از قانون اساسی اسپانیا بطور کامل حمایت کرد و اعلام کرد که استقلال کاتالونیا و تشکیل یک کشور مستقل پذیرفتنی نیست. این در حالیست که در همه پرسی یکشنبه بیشتر از ۹۰ درصد کاتالانها شرکت کننده در همه پرسی به استقلال کشورشان رای دادند. ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا یکشنبه شب در یک سخنرانی برگزاری همه پرسی در منطقه کاتالونیا را محکوم کرد و اعلام کرد نتیجه این همه پرسی غیرقانونی است و دولت اسپانیا آنرا برسمیت نمی شناسد. همزمان دوشنبه هزاران نفر از تظاهرات کنندگان در بارسلونا در حمایت از نتیجه آرای همه پرسی استقلال راه پیمایی سکوت برگزار کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟