شهر هوشمند و نسل پنجم ارتباطات سیار در اجلاس جهانی مخابرات در کره جنوبی

شهر هوشمند و نسل پنجم ارتباطات سیار در اجلاس جهانی مخابرات در کره جنوبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نسل پنجم ارتباطات سیار، شهرهای هوشمند و امنیت سایبری از مسائلی بود که امسال در نمایشگاه جهانی مخابرات در شهر بوسان در کره جنوبی درباره آن بحث شد.

آگهی

شهر بوسان در کره جنوبی از روز سوم مهر به مدت چهار روز میزبان نمایشگاه جهانی مخابرات (اتحادیه جهانی مخابرات) ITU بود. فناوریها و مفاهیمی مانند شهر هوشمند و اینترنت اشیاء، امنیت سایبری و نسل پنجم ارتباطات سیار از مسائل و موضوعاتی بود که در این رویداد مهم حوزه فناوری اطلاعات درباره آن بحث شد.

اجلاس سالیانه تله کام اتحادیه جهانی مخابرات یکی از رویدادها مهم و معتبر حوزه مخابرات است که امسال در شهر بوسان کره جنوبی برگزار شد.

در این نمایشگاه وزرای مخابرات کشورهای مختلف، شرکت بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، و استارت آپ ها حضور داشتند.

شهر هوشمند

کشور میزبان، کره جنوبی تازه ترین فناورهای خود در زمینه شهرهای هوشمند را در این نمایشگاه عرضه کرد.

بکارگیری دستاوردهای فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات دنیای اینترنتی در حمل و نقل شهری یکی از ایده های بنیادین شهر هوشمند است. بعنوان مثال در شهر بوسان، سامانه ای برای کنترل ترافیک شهری وجود دارد که اگر در مسیر رانندگان تصادفی رخ داده باشد، به آنها هشدار می دهد.

در شهر هوشمند بوسان، از فناوریهای مرتبط با اینترنت برای مراقبتهای بهداشتی هم استفاده می شود. این سامانه تعداد بیماران را در زمان واقعی تحت نظر دارد و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار پزشکان قرار می دهد. شهر هوشمند بوسان سیستمی هم برای کنترل میزان گسیل گازهای گلخانه ای دارد که به راننده میزان آلودگی منتشر شده توسط خودرویش را اطلاع می دهد.

آیدان لیو، از بخش بازرگانی اینترنت اشیاء شرکت «ارتباطات لوته دیتا» می گوید: «در این فناوریها چیزی که اهمیت دارد، امنیت و راحتی مردم کره جنوبی است. چون کره ای ها مدتی است از فناوری اینترنت اشیا استفاده می کنند و انتظار خدمات و اپلیکیشنهای بیشتری دارند.»

کره جنوبی تنها کشوری نیست که ایده شهر هوشمند را گسترش داده است. این ایده در اروپا هم در حال گسترش است.

یک شرکت سوییسی سازنده تلفن هوشمند می خواهد با استفاده از داده های مربوط به حمل و نقل شهری، ازدحام ترافیک را تجزیه و تحلیل کند.

رافائل رولیه، مدیر طرح شهرهای هوشمند موسوم به «سوییسکام» می گوید: «اطلاعاتی که تلفنهای همراه تولید می کنند بسیار زیاد است. هر روز بیست میلیارد رخداد صورت می پذیرد یعنی هر بار که تلفن همراه شما به یکی از آنتنها وصل می شود از خود نشانی دیجیتال به جا می گذارد. در ارتباط با شهر می شود نقشه ترافیک را در زمان واقعی تولید کرد و بعد بر اساس چنین قابلیتهایی می توان برنامه ریزی شهری را در ارتباط تنگاتنگ با هدفها قرار داد.»

نسل پنجم ارتباطات سیار، شبکه های ۵جی

تحقق مفاهیم مرتبط با شهرهای هوشمند نیاز به نسل پنجم شبکه های سیار دارد.

اتحادیه بین المللی مخابرات تا قبل از سال ۲۰۲۰ میلادی طیفی را که باید به این شبکه اختصاص داده شود تعریف خواهد کرد. پیش بینی می شود که این نوع شبکه منجر به جابجایی پارادایم در زمینه ارتباط سیستمها خواهد شد.

چسوب لی، مدیر استاندارد سازی اتحادیه بین المللی مخابرات در این باره می گوید: «نسل پنجم (۵G) شبکه ارتباطات سیار، محیطی بسیار مرتبط برای مصرف کننده ایجاد می کند. بنابراین تمام وسائلی که در زندگی روزمره به کار برده می شود، باید به این شبکه وصل باشند.»

تامین امنیت سایبری

پیش بینی می شود تعداد ابزارهای مرتبط به هم در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲۰۰ میلیارد برسد. در نتیجه ملاحظات امنیتی یکی از موضوعات مهمی بود که امسال در اجلاس جهانی تلکام مطرح شد.

عامر الکاسر مدیر عامل شرکت آلمانی امنیت سایبری «رُد اند شوارتز» می گوید یک راه حل برای مشکلات امنیتی، در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی درون خود سیستمهاست. او می افزاید: «باید رهیافتهای امنیتی در فضای امنیتی را تغییر دهیم. در آینده باید ملاحظات امنیتی را از ابتدا در طراحی سیستم درنظر بگیریم. یعنی به شکل کنونی نباشد که ابزارها یا نرم افزارهای اضافی روی سیستم نصب شود، بلکه این ابزارها از ابتدا به شکلی امن طراحی شود.»

بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کره با جی پنج

گرچه هنوز تلاش برای یافتن راه حل برای مشکلات امنیتی ادامه دارد، ارائه خدمات نسل پنجم(۵G) شبکه ارتباطات سیار ادامه دارد. کره جنوبی قصد دارد مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۱۸ را از طریق نسل پنجم ارتباطات به سراسر جهان مخابره کند.

دونگجون لی، متخصص استراتژی شبکه از شرکت کره ای «کی تی» د راین باره می گوید: «سعی می کنیم نسل پنجم(۵G) شبکه ارتباطات سیار را نخستین بار به صورت آزمایشی برای بینندگان و شرکت کنندگان در بازیهای المپیک به کار بیاندازیم.»

I'm doing a spot of VR ski jumping in my euronews</a> report on ITU Telecom World - on air tonight 20.50CET <a href="https://t.co/txeKIPZabo">pic.twitter.com/txeKIPZabo</a></p>&mdash; Jeremy Wilks (WilksJeremy) October 2, 2017

بسیاری از کسانی که به نمایشگاه مخابرات اتحادیه جهانی مخابرات آمده اند با اشتیاق نظاره گر کاربرد آزمایشی این فناوری در المپیک و آماده شدن دنیا برای جهشی دیگر در جهان ارتباطات بودند.

آگهی

نمایشگاه سالیانه تله کام از ۲۵ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۳ تا ۶ مهر ۱۳۹۶) در بوسان برگزار شد و شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در قالب پاویون ایران در این نمایشگاه حاضر شدند.

وزیر ارتباطات در نمایشگاه جهانی تلکام 2017: آینده سیاره ما، به توسعه ICT بستگی دارد https://t.co/ueMT7wyVo2pic.twitter.com/mUwjWQ5HUb

— Digiato (@Digiato) September 26, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه با تلگرام خداحافظی کرد

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما