رگبار گلوله‌؛ آیا سلاح مهاجم لاس‌و‌گاس تمام اتوماتیک بود؟

رگبار گلوله‌؛ آیا سلاح مهاجم لاس‌و‌گاس تمام اتوماتیک بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مهاجم مسلح لاس وگاس از فاصله بیش از ۳۰۰ متری به جمعیت حاضر در کنسرت آتش گشود، امری که کارشناسان می گویند تنها با یک اسلحه تمام اتوماتیک امکانپذیر است.

اما فروش سلاح تمام اتوماتیک به شهروندان در آمریکا عملا ممنوع است اما گریزگاههایی هنوز وجود دارد، گریزگاههایی که امکان دارد مهاجم مسلح از آنها برای دسترسی یا تبدیل اسلحه‌ خود به نوع تمام اتوماتیک استفاده کند.

پرسش اصلی این است که چگونه استیون پادوک که از پنجره طبقه ۳۲ هتل لاس وگاس دهها نفر را به قتل رساند و صدها نفر را زخمی کرد توانسته به چنین سلاحی دست یابد؟ بویژه آنکه دسترسی به چنین سلاح تمام اتوماتیکی بیشتر از ۳۰ سال است که ممنوع شده است.

در کل سه راه برای تولید چنین سلاحی وجود دارد: استفاده از اسلحه های قدیمی، بازسازی یک اسلحه نیمه اتوماتیک و تبدیل آن به اتوماتیک و یا استفاده از تکنیک ها و یا تجهیزاتی که اجازه می دهد یک سلاح، شبیه یک اسلحه تمام اتوماتیک کار کند.

مقامات رسمی گفته اند که پادوک در اتاق هتل ۲۳ قبضه اسلحه همراه داشته اما نگفته اند که این سلاح ها از چه نوعی بوده اند.

.mattgutmanABC</a> takes us inside the Mandalay Bay hotel, where the Las Vegas shooter shot at concertgoers from the 32nd floor. <a href="https://t.co/fPkTilc6Tw">pic.twitter.com/fPkTilc6Tw</a></p>— ABC News (ABC) October 3, 2017

خرید مسلسل یا سلاح اتوماتیک نیازمند اجازه ویژه خزانه داری آمریکا است، فرایندی که شامل چک شدن فرد از سوی اف بی آی و تایید پلیس منطقه ای است که فرد در آنجا زندگی می کند.

در سال ۱۹۸۶ قانون فدرال آمریکا دسترسی شهروندانی که عضوی از پلیس و ارتش نیستند را به سلاح اتوماتیک جدید ممنوع کرده است. اما خریداری اسلحه هایی که پیش از ۱۹۸۶ ساخته شده اند برای شهروندان معمولی مجاز است و قیمت این سلاح ها در بازار حدود ۲۰ هزار یورو است.

با این حال تمام مسلسل ها یا سلاح های اتوماتیک جدید یا قدیمی باید توسط دولت فدرال ثبت شوند. تا ماه آوریل بیش از ۶۳۰ هزار مسلسل یا سلاح اتوماتیک متعلق به افراد یا آژانس‌های پلیس ثبت شده اند.

پژوهشگران حوزه جرم شناسی می گویند به دلیل اینکه حمل این سلاح ها دشوار است، کمتر در جرایم مورد استفاده قرار گرفته اند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان می دهد که حدود ۳ درصد از زندانیان هنگام دستگیر شدن سلاح نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک داشته اند.

در چند دهه اخیر تنها دو بار از مسلسل در جنایات استفاده شده است یکبار توسط یک پلیس اهایو که در زمان غیر موظفش در سال ۱۹۸۸ از سلاح اتوماتیک استفاده کرد و همچنین در ۱۹۹۲ و باز هم در اوهایو که یک پزشک همکار سابقش را به قتل رساند.

با این حال و اگرچه غیرقانونی است اما تبدیل یک سلاح نیمه اتوماتیک مانند «آی ار ۱۵» به یک سلاح اتوماتیک ممکن است. اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد باید مهارت فنی بسیار بالایی داشته باشد.

جو لامباردو رئیس پلیس کلارک کانتی می گوید به نظر او اسلحه هایی که مهاجم مسلح لاس وگاس به کار برده است اسلحه های نیمه اتوماتیکی بوده که به سلاح تمام اتوماتیک تبدیل شده اند.

علاقه به اسلحه های نیمه اتوماتیک در میان دوستداران اسلحه در آمریکا و تبدیل آنها به سلاح اتوماتیک در حال افزایش است با اینکه این تبدیل امری غیرقانونی است. آگهی تبلیغی تعدادی از این اسلحه های نیمه اتوماتیک را می توان روی یوتیوپ یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله لاس وگاس؛ ۵۹ کشته و بیش از ۵۰۰ مجروح

سلاح آمریکایی که یک کشتی را در کمتر از ۳۰ ثانیه به دو نیم می‌کند

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد