رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا از پادشاه اسپانیا انتقاد کرد

رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا از پادشاه اسپانیا انتقاد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رهبران جدایی طلب کاتالونیا روز چهارشنبه اعلام کردند که با وجود هشدار بی‌سابقه پادشاه این کشور، در روزهای پیش رو استقلال یکجانبه این منطقه را اعلام خواهند کرد.

عزم به جدایی از اسپانیا در حالی به قوت خود باقیست که اعتراضات طرفداران و مخالفان استقلال این منطقه نیز رو به افزایش است.

در شهر بارسلون، عصر روز چهارشنبه بار دیگر صدها تن از طرفداران هر دو سوی این مناقشه به خیابان‌ها آمدند. این راهپیمایی‌ها ساعاتی پس از آن برگزار شد که کارلوس پوجدمان، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا در نطقی تلویزیونی به انتقاد از سخنان فیلیپه ششم، پادشاه این کشور پرداخت. او پادشاه را متهم کرد که خواست میلیون‌ها کاتالان را نادیده گرفته است و تنها از موضع دولت مادرید حمایت می کند.

آقای پوجدمان گفت: «پادشاه از سخنرانی و سیاست دولت ماریانو راخوی حمایت می کند، اقدامی فاجعه بار برای کاتالونیا. او با این کار خواست میلیون‌ها کاتالان را نادیده گرفته که به گونه‌ای متفاوت می اندیشند. می خواهم مستقیما پادشاه را خطاب قرار دهم، آن هم با زبانی که آن را درک می کند، می شناسد و سخن می گوید.» او در ادامه گفت: «تاکنون ما هیچ پاسخ مثبتی از دولت اسپانیا در قبال هیچکدام از پیشنهادهای میانجیگری که هم اکنون مطرح است، دریافت نکرده ایم.»

فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا روز سه شنبه در یک سخنرانی، مقامات کاتالونیا را به دلیل نادیده گرفتن قوانین، نقض قانون اساسی و به خطر انداختن ثبات در کاتالونیا و تمام سرزمین اسپانیا، به «خیانتی غیرقابل قبول» متهم کرد.

ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور نیز اگرچه گفتگو با رهبران احزاب منتقد در اسپانیا را در سطح ملی آغاز کرده اما تاکنون هر گونه گفتگو با رهبران کاتالونیا را رد و اعلام کرده است که قبل از هر چیز رهبران کاتالونیا باید به قانون این کشور احترام بگذارند.

در حالی که کارلوس پوجدمون همچنان مصمم به اعلام استقلال کاتالونیا است، این احتمال وجود دارد که ماریانو راخوی با استناد به ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور که تاکنون هرگز استفاده نشده است، کنترل تمام نهادها و مراکز کاتالونیا را در دست بگیرد.

روز چهارشنبه همچنین پارلمان منطقه کاتالونیا که احزاب طرفدار استقلال در آن اکثریت دارند، نشستی برای بحث درباره گام‌های پس از برگزاری همه پرسی پرتنش یکشنبه گذشته برگزار کرد.

بنا بر اعلام دولت منطقه ای کاتالونیا در همه پرسی یکشنبه گذشته ۹۰ درصد از شرکت کنندگان با استقلال کاتالونیا موافق بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش کاتالونیا به سخنان فیلیپه ششم: پادشاه «روغن به روی آتش» می‌ریزد

از نطق پادشاه اسپانیا تا اعلام قریب الوقوع استقلال کاتالونیا

همه آنچه که در روز همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اتفاق افتاد