روحانی: ایران و و ترکیه لنگر ثبات در خاورمیانه هستند

روحانی: ایران و و ترکیه لنگر ثبات در خاورمیانه هستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه به دعوت حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به همراه یک هیئت بلندپایه از مقامات ترکیه وارد تهران شد.

سران دو کشور امروز مذاکرات مفصلی با یکدیگر در زمینه مسائل حساس منطقه از جمله تروریسم، مناقشات سوریه و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق داشتند چرا که به گفته آنان هدف نهایی ایجاد صلح و ثبات در منطقه است.

حسن روحانی پس از دیدار امروز صبح با رجب طیب اردوغان در یک نشست خبری بر همکاری‌های سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه تاکید و همچنین به همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در مورد مسائل اقلیم کردستان عراق اشاره کرد.

وی در ادامه از مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب نام برد و افزود که دو کشور ایران و ترکیه نمی‌خواهند به مردم عراق کردستان عراق فشار وارد کنند اما تصمیمات اشتباهی که برخی از سران این اقلیم اتخاذ کرده‌اند باید مورد تجدید نظر واقع شود.

دو کشور همچنین در مورد تشدید اختلافات قومی و مذهبی که به گفته آنان از سوی بیگانگان برای منطقه طراحی شده، اعتراض کرده و اعلام کردند که ایران و ترکیه به هیچ عنوان تغییر مرزهای جغرافیایی را نمی‌پذیرند.

از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست مبارزه با تروریسم به عنوان یکی اهداف اساسی دو دولت بود. سران دو کشور اعلام کردند که ایران و ترکیه با هر گروه تروریستی در هرکجا که باشند از جمله داعش، جبهه نصرت و پ.کا.کا. یا با هر اسم و عنوان دیگر مبارزه می‌کنند. به گفته حسن روحانی تروریست‌ها باید بدانند که دولت‌های منطقه اجازه فعالیت‌های ضدانسانی را به آنها نخواهند داد.

در دیدار امروز آقای اردوغان از تهران، چهار یاداشت تفاهم همکاری برای تعمیق مناسبات میان دو کشور ایران و ترکیه امضا شد. حسن روحانی همچنین گفت که در جلسه مشترک همکاری راهبردی، در خصوص توسعه اقتصادی میان دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شده است.

بنا به گفته‌های آقای روحانی اراده دو دولت بر آن مبنا است که توسعه اقتصادی بین دو کشور به اندازه‌ای باشد که رقم تجاری و اقتصادی بین دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد.

توسعه روابط بانکی بین دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور، از تصمیمات مهم امروز بود. بنا به اظهارات حسن روحانی مقرر شد تا تصمیماتی که امروز در رابطه با توسعه بانکی گرفته شده تا پایان هفته آینده نهایی گردد.

در بخش سرمایه‌گذاری و تجارت، ایران اعلام کرد که تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاران کشور ترکیه بویژه در زمینه‌های مسائل گمرکی، گردشگری، پتروشیمی، زیرساخت و حمل و نقل فراهم می‌کند و ترکیه نیز از این پیشنهاد استقبال و اعلام کرد که ترکیه آمادگی برای سرمایه‌گذاری در این موارد را دارد.

همچنین قرار است در این سفر، رجب طیب اردوغان با علی خامنه‌ای، رهبر ایران و سایر مقامات بلندپایه دیدار و گفتگو کند.

ژنرال حلوصی آکار، رییس ستاد ارتش ترکیه نیز روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) با هدف دیدار با سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هدف گفتگو در مورد مسائل مربوط به اقلیم کردستان عراق و همچنین بحران سوریه به ایران سفر کرد.

LIVE — Iran’s Rouhani greets Turkish counterpart Erdoğan in an official ceremony ahead of bilateral meetinghttps://t.co/JOtOEkWMqgpic.twitter.com/AHA5P0aXMo

— DAILY SABAH (@DailySabah) October 4, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی اقلیم کردستان؛ نزدیک شدن مواضع ایران و ترکیه در سوریه؟

سفر رئیسی به آنکارا؛ روسای جمهوری ایران و ترکیه دو ساعت خصوصی ملاقات کردند

آیا ایران می‌تواند با ترکیه بر سر مواضع مشترک علیه اسرائیل به توافق برسد؟