واکنش جهانگیری به بازداشت برادرش: فساد در ایران سازمان یافته شده

واکنش جهانگیری به بازداشت برادرش: فساد در ایران سازمان یافته شده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران روز شنبه در واکنش به بازداشت برادرش، فساد در کشور را سازمان یافته دانست. آقای جهانگیری با تصریح بر این که هیچ خط قرمزی در مقابله با فساد وجود ندارد گفت اما هیچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند. معاون رییس جمهور خواستار حرکت نهادهای وابسته به حاکمیت در چارچوب قانون شد.

او پیش تر و در صفحه اینستاگرام خود ضمن تایید خبر دستگیری برادرش نوشته بود که اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط قضایی مجری این بازداشت و شاکی برادرش ندارد. او ابراز امیدواری کرده بود دستگیری برادرش سیاسی نباشد و حاکمیت قانون برای همه بطور یکسان اجرا شود.

مهدی جهانگیری نایب رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس گروه مالی گردشگری است.

در ماه‌های گذشته برخی رسانه‌های محافظه‌کار ایران پرسش‌هایی را درباره منشا ثروت مهدی جهانگیری منتشر کرده بودند.

اگرچه دلایل بازداشت مهدی جهانگیری هنوز اعلام نشده است اما شماری از رسانه‌های ایران آن را در ارتباط با فعالیت های اقتصادی وی در گروه مالی گردشگری می دانند و به اتهاماتی که پیش از این به او وارد شده بود اشاره کرده اند.

رییس پلیس آگاهی تهران به خبرگزاری ایسنا گفته پرونده مهدی جهانگیری به پلیس آگاهی ارجاع نشده است.

به نوشته برخی منابع خبری، شركت سرمايه‌گذاری ميراث فرهنگی و گردشگری ايران مشهور به سمگا نیز بخشی از حوزه تحت مدیریت آقای جهانگیری است. سایت تابناک (نزدیک به محسن رضایی) گزارش کرد این بنگاه اقتصادی در تيرماه سال ۱۳۸۸ با سرمايه ۲۰ ميليارد تومانی به ثبت رسيده و ظرف مدت كوتاهی توانسته شش شركت اقماری بزرگ تأسيس كند.

این پایگاه خبری گزارش کرده است که مهدی جهانگیری همچنین رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب، عضو هیات رئیسه فدراسیون هندبال، رئیس هیات مدیره شرکت نگین گردشگری، رئیس هیات مدیره شرکت هدلینگ صنایع و معادن ماهان و… است و سوابق همکاری طولانی با «طیف مشایی در دولت احمدی نژاد» و همچنین با دولت کنونی داشته است.

مهدی جهانگیری به عنوان کارآفرین برتر صنعت گردشگری شناخته شده و از او تقدیر به عمل آمده بود.

اسحاق جهانگیری در اینستاگرام خود نوشت که برادرش هیچگونه مسئولیت دولتی نداشته است و اظهار امیدواری کرد که این ماجرا سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود. وی این مسئله را قابل پیش بینی دانست و افزود باید صبر کرد.

اسحاق جهانگیری، یکی از نزدیک‌ترین یاران حسن روحانی رئیس جمهوری ایران است. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، عملا به‌عنوان کاندیدای پوششی و برای حمایت از حسن روحانی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد و پس از برگزاری مناظره‌های تلویزیونی، اعلان انصراف کرد.

. اطلاع دقيقي از دليل،چگونگي دستگيري، اتهام، ضابط و شاكي برادرم ندارم،البته وي هيچگونه مسوليت و فعاليت دولتي ندارد. مساله قابل پيش بيني بودوبايد صبر كرد. اميدوارم سوءاستفاده سياسي نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاكميت قانون براي همه يكسان اجراء شود.

Une publication partagée par Vice President Eshaq Jahangiri (@eshaqjahangiri) le 6 Oct. 2017 à 2h25 PDT

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوایای پنهان یک بازداشت؛ رئیس سازمان خصوصی‌ سازی چه کرده بود؟

محاکمه عراقچی آغاز شد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود