واژگونی قایق پناهجویان روهینگیا دستکم ۱۲ کشته برجای گذاشت

واژگونی قایق پناهجویان روهینگیا دستکم ۱۲ کشته برجای گذاشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به دنبال واژگونی قایق حامل تعدادی از پناهجویان اقلیت روهینگیا درخلیج بنگال دستکم ۱۲ تَن جان باختند و ده‌ها نفر مفقود شدند.

بنا به اعلام گارد ساحلی بنگلادش ده نفر از جان باختگان کودک بودند.

تاکنون تعداد دقیق سرنشینان قایق حامل پناهجویان روهینگیا مشخص نشده است. با این حال بنا به گفته برخی از نجات یافتگان تعداد کل سرنشینان بین ۶۰ تا ۱۰۰ نفر تخمین زده می شود که اکثر آن‌ها کودک بودند.

اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا طی شش هفته گذشته به شکلی گسترده به دنبال عملیات نیروهای امنیتی میانمار از این کشور به بنگلادش می گریزند.

#Rohingya refugees are in desperate need of aid, writes our iomchief</a> ➡️<a href="https://t.co/VlYnnaR6cU">https://t.co/VlYnnaR6cU</a> <a href="https://t.co/i15Zror7za">pic.twitter.com/i15Zror7za</a></p>— IOM (UNmigration) October 9, 2017

به گفته سازمان ملل متحد ارتش میانمار و شبه نظامیان بودایی دست به «پاکسازی قومی» علیه مسلمانان روهینگیا زده اند.

بیشتر بخوانید: میانمار؛ احتمال «اهمال‌» دفتر سازمان ملل درباره وضعیت ساکنان روهینگیا

در مقابل ارتش میانمار که از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر متهم به آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینگیا شده است شورشیان این اقلیت را عامل ناآرامی معرفی می کند. میانمار از این شورشیان تحت عنوان «تروریست» نام می برد.

بنا به اعلام سازمان بین المللی مهاجرت همچنان روزانه حدود دو هزار نفر از اعضای اقلیت روهینگیا از میانمار به بنگلادش می گریزند.

Over 100,000 #Rohingya have been waiting on the border to cross into Bangladesh ➡️https://t.co/is7m4kXfG2pic.twitter.com/59Jp3kYvkS

— IOM (@UNmigration) October 9, 2017

بنگلادش در نظر دارد با گسترش اردوگاه «کوتاپالونگ» گنجایش این اردوگاه را به ۸۰۰ هزار نفر برساند. هم اکنون ۳۰۰ هزار نفر از پناهجویان روهینگیا در اردوگاه «کوتاپالونگ» زندگی می کنند. سازمان ملل متحد از پیامدهای بهداشتی طرح بنگلادش برای گسترش این اردوگاه ابراز نگرانی کرده است.

از زمان آغاز عملیات نیروهای امنیتی میانمار در روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) تاکنون ۵۱۹ هزار نفر از پناهجویان روهینگیا از ایالت راخین میانمار به بنگلادش گریخته اند.

واژگونی روز یکشنیبه قایق پناهجویان در خلیج بنگال اولین حادثه از این دست نیست. روز ۲۸ سپتامبر (ششم مهر) نیز یک قایق حامل ۸۰ پناهجوی روهینگیا واژگون شده بود که تنها ۱۷ نفر از آن حادثه جان به در بردند. بیشتر بخوانید: درخواست کمک ۷۵ میلیون دلاری ‘برنامه جهانی غذا’ برای بحران روهینگیا

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل نسبت به آغاز موج جدید مهاجرت روهینگیا هشدار داد

درخواست کمک ۷۵ میلیون دلاری 'برنامه جهانی غذا' برای بحران روهینگیا

میانمار؛ احتمال «اهمال‌» دفتر سازمان ملل درباره وضعیت ساکنان روهینگیا