صادق لاریجانی خطاب به روحانی: بیکار شما هستید که دور برجام سینه زدید

صادق لاریجانی خطاب به روحانی: بیکار شما هستید که دور برجام سینه زدید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضایی ایران روز دوشنبه در واکنش به آنچه بنظر صحبت های چند روز پیش حسن روحانی می آید، گفت که «بیکار شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید.»

دور روز پیش حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درانتقاد به فضای امنیتی کشور گفته بود: «شاید بعضی دستگاه ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند و ناچارند یک عده ای را احضار کنند.»

رئیس قوه قضائیه در جلسه با مسئولان عالی‌رتبه قضایی، با اشاره به صحبت های حسن روحانی بدون نام بردن از رئیس جمهور گفت: «اخیرا برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می کند. این سخنان بسیار کم لطفی است.»

وی رسیدگی قضایی و اجرای عدالت در زمان دریافت گزارش‌ها و یا شکایات را وظیفه قوه قضائیه دانست و ادامه داد: «اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم.»

احتمال عدم تائید پایبندی ایران به توافق برجام در ماه اکتبر توسط دونالد ترام‍پ، رئیس جمهوری آمریکا باعث شده تا مقامات عالی‌رتبه نظامی و سیاسی موافق و مخالف برجام نسبت به آن واکنش نشان دهند.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل #سپاه پاسداران ایران برای #آمریکا خط و نشان کشید. https://t.co/OVnkStm2s6pic.twitter.com/20ZDW8K7nY

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 8, 2017

آقای روحانی طی سخنرانی روز شنبه در دانشگاه تهران بدون بردن نام محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در انتقاد به ایجاد محدودیت‌های جدید برای وی گفته بود: «همه جناح‌‌هایی که در انتخابات مشارکت کرده‌اند باید جایزه بگیرند، اما یک جناح جایزه می‌گیرد و یک جناح تنبیه می‌شود. این می‌شود انتخابات و اعتماد عمومی؟»

دادستان ویژه روحانیت استان تهران روز جمعه اعمال محدودیت جدید برای سید محمد خاتمی را انکار کرده بود اما وکیل آقای خاتمی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که اخیرا برگه‌هایی منتسب به یک مرجع قضایی به رویت آقای خاتمی رسیده که حاکی از اعمال برخی محدودیت‌ها به دلیل عدم حضور ایشان در مجالس عمومی است.

اعمال #محدودیت های جدید #محمد#خاتمی از سوی مرجع قضایی https://t.co/milchOOc6lpic.twitter.com/DHKWs37dLy

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 7, 2017

صادق لاریجانی، ریاست قوه قضائیه درباره با گلایه از کنایه‌های رئیس جمهور گفت: «شما موظفید از قوه قضاییه بعنوان رکن نظام حمایت کنید، کما اینکه ما در طول سال‌های گذشته از کلیت دولت به عنوان رکن نظام حمایت کرده‌ایم این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت علیه قوه قضائیه بیان کنید.»

وی در بخش دیگری از صحبت های خود سیاسی کردن پرونده های اقتصادی را مانع اصلی رسیدگی قضایی دانست و افزود: «جار و جنجال به راه می اندازند برای اینکه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به سمت مسائل سیاسی ببرند و متاسفانه در این مسیر از هیچ هجمه و تهمتی هم به دستگاه قضایی ابا ندارند تا در مقابل رسیدگی ها سنگ اندازی کنند.»

این مجادلات لفظی چند روز پس از بازداشت مهدی جهانگیری نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، و رییس گروه مالی گردشگری و برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران صورت می گیرد.

اسحاق جهانگیری روز جمعه در حساب اینستاگرام خود با تاییر خبر بازداشت برادرش، این اتفاق را قابل پیش بینی خوانده و گفته بود: «امیدوارم سواستفاده سیاسی نباشد.» اگرچه دلایل بازداشت مهدی جهانگیری هنوز اعلام نشده است اما شماری از رسانه‌های ایران آن را در ارتباط با فعالیت های اقتصادی وی در گروه مالی گردشگری می دانند و به اتهاماتی که پیش از این به او وارد شده بود اشاره کرده اند.

. اطلاع دقيقي از دليل،چگونگي دستگيري، اتهام، ضابط و شاكي برادرم ندارم،البته وي هيچگونه مسوليت و فعاليت دولتي ندارد. مساله قابل پيش بيني بودوبايد صبر كرد. اميدوارم سوءاستفاده سياسي نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاكميت قانون براي همه يكسان اجراء شود.

A post shared by Vice President Eshaq Jahangiri (@eshaqjahangiri) on Oct 6, 2017 at 2:25am PDT

تیر ماه امسال حسن فریدون، برادر رئیس جمهور ایران نیز در آستانه مراسم تنفیذ حسن روحانی به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعمال محدودیتهای جدید علیه محمد خاتمی

واکنش جهانگیری به بازداشت برادرش: فساد در ایران سازمان یافته شده

واشنگتن پست: ترامپ تصمیم گرفته برجام را تایید نکند