احتمال ۱۶ سال زندان برای سه اتهام جدید نازنین زاغری

احتمال ۱۶ سال زندان برای سه اتهام جدید نازنین زاغری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقامات قضایی ایران اتهام‌های جدیدی علیه نازنین زاغری مطرح کرده‌اند. این شهروند بریتانیایی ایرانی تبار که با بنیاد تامسون رویترز همکاری می کرد در سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به همراه دختر دو ساله اش بازداشت شد. وی به اتهام «براندازی نرم» و اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شد و از آن زمان در زندان بسر می ‌برد.

Nazanin Zaghari-Ratcliffe faces new charges in Iran jail. The UK government must break its silence #FreeNazaninhttps://t.co/297whN8gCI

— Amnesty UK (@AmnestyUK) October 9, 2017

اتهامات جدید می تواند ۱۶ سال دیگر به مجازات خانم زاغری اضافه کند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری روز یکشنبه تایید کرد که سه اتهام جدید توسط سپاه پاسداران مطرح شده است. این اتهامات شامل عضویت در سازمان‌هایی که سعی در براندازی جمهوری اسلامی دارند، دریافت پول از موسسات برانداز و شرکت در تظاهرات علیه نظام در مقابل سفارت ایران در لندن می شود.

Nazanin Zaghari-Ratcliffe: British woman jailed in Iran faces new charges. 16 years added to her sentence.
https://t.co/MNSbkJbQAHpic.twitter.com/fgRgWB5nu4

— ASJ Baloch (@ASJBaloch) October 9, 2017

همسر خانم زاغری می گوید که این اتهامات که همکاری با «رویترز» و «بی بی سی» را نیز شامل می شود، برای آن مطرح شده تا «مانع از آزادی زود هنگام نازنین» شود.

مونیک ویا، مدیرعامل بنیاد تامسون رویترز نیز گفت که اتهامات مطرح شده درباره اقدام به براندازی با همکاری با رویترز «کاملا ساختگی» است. وی افزود: «بنیاد تامسون رویترز در ایران کار نمی‌کند و برنامه‌ای هم در ارتباط با ایران ندارد.»

I am outraged by the new charges against Nazanin Zaghari-Ratcliffe. Full statement: https://t.co/k3UfTxHFjDFreeNazanin</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/FreeNazanin?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#FreeNazanin</a> <a href="https://t.co/JZMiSUznCD">pic.twitter.com/JZMiSUznCD</a></p>— Monique Villa (Monique_Villa) October 9, 2017

خانم ویا گفت: «ما همچنان می گوییم که او صد در صد بی گناه است و این اتهامات مضحک باید خیلی زود از او رفع شود.»

خانم زاغری گفته است که اتهام شرکت او در راهپیمایی مقابل سفارت ایران در بریتانیا را طریق عکسی مطرح شده که در ایمیل شخصی وی وجود داشته که اکنون نیروهای امنیتی ایران به آن دسترسی دارند.

به گفته شوهر خانم زاغری وی در جلسه تفهیم اتهام روز یکشنبه تمامی اتهامات مطرح شده را رد کرده است.

قانون مدنی ایران تابعیت دو گانه را به رسمیت نمی شناسد و مانع دسترسی شهروندان دو ملیتی بازداشت شده به کنسولگری کشورهای خود می شود.

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر گفته بود که پیشرفت روابط ایران و بریتانیا تا حد زیادی به حل وفصل پرونده نازنین زاغری بستگی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس کل دادگستری تهران ادعای احتمال تبادل نازنین زاغری را رد کرد

محکومیت قطعی نازنین زاغری و وضعیت پرونده های احمدی‌نژاد و مهدی هاشمی

عفو بین‌الملل نسبت به خطر خودکشی نازنین زاغری رتکلیف هشدار داد