سیارک «۲۰۱۲-TC4» فرصتی تازه برای ستاره شناسان فراهم کرد

سیارک «۲۰۱۲-TC4» فرصتی تازه برای ستاره شناسان فراهم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

سیارکی به بزرگی یک خانه روز پنجشنبه از نزدیکی سیاره زمین عبور کرد.

این سیارک که «۲۰۱۲-TC4» نام دارد، اولین بار پنج سال پیش مشاهده شد و روز پنجشنبه از حدود ۴۲ هزارکیلومتری سیاره ما عبور کرد. این سیارک در مدار ماه و کمی بالاتر از ماهواره‌های ارتباطی قرار دارد.

دانشمندان ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که نه تنها عبور این سیاره از نزدیکی زمین خطری برای ما به همراه ندارد بلکه آنها قصد دارند از این فرصت برای آزمایش سیستم‌های هشدار دهندۀ سیارکها استفاده کنند.

پل چودس، مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک زمین در ناسا در این باره گفته بود: «ما قصد داریم از این سیارک برای ارزیابی عملکرد سیستم‌هایی استفاده کنیم که کارشان بررسی فعالیت سیارکها، شناسایی آنها و محاسبه چگونگی نزدیک شدن سیارکها به زمین است. تا به این ترتیب اگر روزی چنین اتفاقی واقعا روی داد بتوانیم مسیر حرکت آنها را شناسایی کرده و به آنها ضربه بزنیم.»

سیارک «۲۰۱۲-TC4» روز پنجشنبه در ساعت ۵ و ۴۲ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ و بر فراز قطب جنوب، در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار گرفت و به آرامی از کنار سیاره ما عبور کرد.

اندازه این سیارک بین ۱۵ تا ۳۰ متر است و دانشمندان ناسا دو ماه گذشته را صرف مطالعه و ردیابی مسیر حرکت آن کرده بودند.

عبور این سیارک توسط بسیاری از کارشناسان در دهها رصدخانه، دانشگاه و آزمایشگاه در سراسر جهان تماشا شد و شبکه‌ای جهانی از تلسکوپها از نزدیک حرکت این سیارک را به ثبت رساندند.

به گفته دکتر چودس، مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک زمین در ناسا چنانچه سیارکی کشف شود که در حال حرکت به سمت زمین باشد و حیات سیاره ما را تهدید کند، دانشمندان روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه به کار خواهند برد.

او می گوید: «اگر ما زمان کافی، مثلا ۵ تا ۱۰ سال در اختیار داشته باشم و اگر اندازه سیاره کوچک باشد، آنگاه می توان کارهایی در این باره انجام داد. از جمله اینکه مسیر حرکت سیارک را تغییر داد و یا سرعت آن را کم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رصدخانه جنوب اروپا تلسکوپ ویژه ردیابی خودکار سیارک‌ها را آزمایش می‌کند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

شگفتی در آسمان شب؛ انفجار کیهانی با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود