دیده بان حقوق بشر به برخورد پلیس با جدایی طلبان کاتالونیا اعتراض کرد

دیده بان حقوق بشر به برخورد پلیس با جدایی طلبان کاتالونیا اعتراض کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیده بان حقوق بشر می گوید پلیس اسپانیا در مواجهه با تظاهرکنندگان در کاتالونیا به شکلی «افراطی» به قوه قهریه متوسل شده است.

بنا به اعلام این سازمان ماموران پلیس اسپانیا در جریان برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا در برابر تظاهرکنندگان متوسل به باتون شدند که منجر به جراحت معترضان شد. دیده بان حقوق بشر می گوید گزارشهای زیادی مبنی بر استفاده «توجیه ناپذیر» پلیس اسپانیا از قوه قهریه توسط ماموران پلیس در روز اول اکتبر (۹ مهر) دریافت کرده است.

دو نیروی نیروهای گارد غیرنظامی و پلیس ملی اسپانیا از سوی دیده بان حقوق بشر متهم شده اند که به دفعات از قوه قهریه در سه محل متفاوت در روز برگزاری همه پرسی استفاده کرده اند.

Our detailed investigation into 3 cases shows national police & Civil Guard used excessive force in Catalonia https://t.co/p0WYWCRR4Epic.twitter.com/N1AxpZk2NK

— Andrew Stroehlein (@astroehlein) October 12, 2017

کاتریک راج، یکی از مسئولان حوزه اروپای غربی این سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر ضمن اشاره به دستور دادگاه بر جلوگیری از برگزاری همه پرسی اظهار داشته است: «ممکن است نیروی پلیس با تکیه بر قانون به دنبال اجرای حکم دادگاه بوده باشند اما این امر به آنها اجازه استفاده از خشونت در برابر تظاهرکنندگان مسالمت جو را نمی دهد.»

بیشتر بخوانید: دولت اسپانیا به کاتالونیا پنج روز مهلت داد

همه پرسی استقلال کاتالونیا با وجود اینکه از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور «غیرقانونی» اعلام شده بود در روز اول اکتبر برگزار شد. بنا به نتیجه اعلام شده ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این همه پرسی با استقلال کاتالونیا موافقت کردند.

این در حالی است که تنها ۴۳ درصد واجدان شرایط در این همه پرسی در رای گیری شرکت کردند.

Hear from injured victims of Spanish police’s manifestly disproportionate use of force during Catalonia vote HRW</a> <a href="https://t.co/4wsHEJKARO">https://t.co/4wsHEJKARO</a> <a href="https://t.co/QImPwWuzyz">pic.twitter.com/QImPwWuzyz</a></p>— Gerry Simpson (GerrySimpsonHRW) October 12, 2017

دولت اسپانیا تاکنون بر جنبه «قانونی» و «متناسب» عملکرد ماموران پلیس این کشور در روز برگزاری همه پرسی در کاتالونیا تاکید ورزیده است. با این حال پنج روز پس از برگزاری همه پرسی نماینده دولت در منطقه کاتالونیا ضمن ابراز تاسف از عملکرد پلیس از این بابت عذرخواهی کرده بود.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود از تنش ها در روز برگزاری همه پرسی کاتالونیا بر لزوم انجام «تحقیق موثر» در مورد اتهامات مطرح شده علیه ماموران پلیس تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید: کاتالونیا، از دست دادن «فرصت تاریخی» یا کاهش تنش با مادرید؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاتالونیا، از دست دادن «فرصت تاریخی» یا کاهش تنش با مادرید؟

دولت اسپانیا به کاتالونیا پنج روز مهلت داد

واکنش های متفاوت نمایندگان پارلمان اروپا به استقلال کاتالونیا