انتخابات سراسری اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟

انتخابات سراسری اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در آستانه انتخابات سراسری اتریش، برخی از رای دهندگان محافظه کار می گویند تردید دارند که از حزب مردم به رهبری سباستین کورتس محافظه کار حمایت کنند.

آگهی

مردم اتریش روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۳ مهرماه ۱۳۹۶) برای شرکت در انتخابات سراسری زودهنگام به پای صندوقهای رای می روند. حزب یا ائتلافی که در این انتخابات پیروز شود، صدر اعظم را تعیین می کند. طبق آخرین نظرسنجیها، حزب محافظه کار «مردم» به رهبری سباستین کورتس، از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات به رهبری کریستین کِرن، صدر اعظم کنونی اتریش پیشی گرفته است. رقیب اصلی کورتس، هاینتس-کریستیان اشتراخه از حزب راست گرا و پوپولیست «آزادی اتریش» است. کورتس ۳۱ ساله، در صورت پیروزی جوانترین رهبر اروپا خواهد بود. خبرنگار یورونیوز در این گزارش به ایالت «نیدراسترایش» (اتریش سفلی) رفته و نظر رای دهندگان سنتی و محافظه کار را در مورد نامزدهای انتخاباتی پرسیده است.

بازار روز شهر «لانگنلویس» در اتریش سفلی، جای مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی سراسری است که روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) برگزار می شود. برای حزب محافظه کار سباستین کورتس مبارزه انتخاباتی در این منطقه، و در بین رای دهندگان سنتی و محافظه کار، مثل بازی در خانه است.

After German election & Catalonia Indy, EU politics back in vogue… Austrian legislative election next on Oct 15th with OVP leading polls pic.twitter.com/Z2M7YvB3r6

— Anthony Cheung (@AWMCheung) October 3, 2017

محافظه کاران همچنان مشغول قانع کردن رای دهندگان سنتی هستند

به نظر می رسد پیروزی در انتخابات برای این حزب که اکنون رنگ فیروزه ای را برای تبلیغ خود برگزیده است کار آسانی باشد. با این وجود اعضای این حزب به میان مردم آمده اند تا رای دهندگان بالقوه را قانع کنند که به حزب مردم رای بدهند.

طبق نظرسنجی ها، سباستین کورتس ۳۱ ساله که در حال حاضر وزیر وزیر خارجه اتریش است، جایگاه اول را به خود اختصاص داده و پیشتاز است. با این حال نماینده شهر «لانگنلویس» در پارلمان اتریش، از حزب «مردم» به بازار روز آمده تا برای تضمین قطعی پیروزی حزب مردم تبلیغ کند.

وی می گوید: «عده زیادی معتقدند که ما همین الان پیروزیم و به همین دلیل هم ممکن است نروند رای بدهند. ما می خواهیم جلوی این کار را بگیریم و به آنها انگیزه بدهیم که پای صندوقهای رای بروند.»

Austria is set to move to the right in elections with Sebastian Kurz expected to become EU's youngest head of govt https://t.co/usnsV3luvXpic.twitter.com/znoxcQWqY5

— AFP news agency (@AFP) October 12, 2017

یک کشاورز می گوید: «مشکل این است که می رویم رای می دهیم اما بعد از انتخابات وضع همین است. در نتیجه نمی دانیم اصلا برای چه باید برویم رای بدهیم. اینجا در مناطق روستایی مردم یا بر این اساس رأی می دهند که بعضی حرف ها به مذاقشان خوش آمده است، یا برای اعتراض و مخالفت با شخصی خاص.»

«سباستین کورتس یک شومن است»

به شهر کرمس در نزدیکی می رویم، شهری که به خاطر زندانی که چند نفر از معروفترین جنایتکاران اتریش در آن زندانی هستند، شراب، دانشگاه و فعالیتهای فرهنگی اش شهرت دارد. برغم گزینه های زیادی که وجود دارد، شهروندان کرمس ناامیدند و انگیزه ای برای رای دادن ندارند.

به یک بار در مرکز شهر می رویم. مردم با عقاید و گرایشهای سیاسی مختلف در اینجا هستند. برخی از آنها نظرات و ایده های حزب سباستین کورتس را قبول دارند، اما نمی خواهند به او رای بدهند.

والتر ناوراتلی، کارمند بازنشسته دولت را در این بار می بینیم. او می گوید: «سباستین کورتس یک شومن است و نمایش می دهد. کارشان را خوب انجام می دهند. برای رای گرفتن به شهرهای کوچک سر می زنند. اما من به او رای نمی دهم. تمام ایده ها و نظراتش درباره مهاجران و خارجیها را از عقاید هاینتس-کریستیان اشتراخه و حزب “آزادی” کپی برداری کرده است.»

والتر ناوراتلی با گرایشهای محافظه کارانه قصد دارد به «هاینتس-کریستیان اشتراخه» و حزب «آزادی اتریش» رای بدهد. همسر او هم که قبلا طرفدار سوسیال دموکراتها بوده است، عقاید حزب آزادی را می پسندد.

Le chef de l'extrême droite autrichienne (FPÖ) Heinz-Christian Strache, dont le parti pourrait entrer au gouverne… https://t.co/EMJuSy1arBpic.twitter.com/UgelBu3bzn

— Courrier inter (@courrierinter) October 1, 2017

«به قدرت رسیدن حزب آزادی هم ضرر دارد و هم منفعت»

وقتی در این شهر از مردم می پرسیم که خواهان تغییر چه چیزهای هستند، کسی پاسخ مشخصی ندارد. ثبات اجتماعی و فقدان فرصتهای شغلی برای جوانان برخی از دغدغه های مردم است. دو حزب «مردم» و «آزادی اتریش» هم که رقابت تنگاتنگی در این انتخابات دارند، وعده هایی در این زمینه به مردم داده اند.

اولف الزر، داروساز ۶۱ ساله و لیبرال، و مدیر داروخانه است. او می گوید مسئله، بیکاری جوانان مهم نیست و شعارهای انتخاباتی روشن و صریح هم نمی تواند مردم را قانع کند. وی می افزاید: «همه این حرفها دروغهای انتخاباتی است. نه از راه حل اساسی خبری هست، و نه حتی از تمایلی برای یافتن یک راه حل. در سطح اروپا هم ما وانمود می کنیم که خوش شانس تریم در حالیکه اینطور نیست.»

ائتلاف دو حزب «مردم» و حزب «آزادی اتریش»، یعنی محافظه کاران و راست افراطی بخت خوبی برای پیروزی دارد. آیا برای لیبرال ها فاجعه ای در راه است؟ نه برای همه آنها. کریستوف اشتوکر، کارمند ۴۳ ساله فروشگاه مواد غذایی ارگانیک می خواهد به حزب سبزها رای بدهد و فکر نمی کند که روی کار آمدن حزب قوی دست راستی پایان جهان باشد.

او می گوید: «به قدرت رسیدن حزب “آزادی اتریش” هم ضرر دارد و هم منفعت: این حزب، حزبی کاملا پوپولیستی و دست راستی است، اما به نظر من افراطی نیست. این حزب تا حدی افراط گراییهای کشورهای دیگر را جذب می کند، و طیف راست را پوشش می دهد که راست میانه را نیز در بر می گیرد که مزیت این حزب است، ضمن اینکه تمایل اتریشی ها به آرامش باعث می شود هیچ چیز به آن بدی که پیش بینی می کنند نشود.»

حتی اگر بعضی ها به صراحت این را نگویند، مشکل مهاجرت و پناهندگان، مردم را در اینجا به حرکت در آورده است و این موضوع می تواند تعیین کننده نتایج انتخابات باشد.سباستین کورتس این موضوع را اولویت خودش قرار داده است و به نظر می رسد پیروزی او قطعی است. اما گفتگو با مردم اینجا نشان می دهد که هنوز خیلی ها تصمیم قطعی خود را نگرفته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدراعظم سابق اتریش به اتهام «بیان اظهارات نادرست» در پرونده فساد به دادگاه احضار شد

صدر اعظم اتریش: حق مردم برای نگهداری و استفاده از پول نقد باید در متن قانون اساسی درج شود

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟