گزارش سازمان ملل از جزییات سرکوب و بیرون راندن نیم میلیون روهینگیایی

گزارش سازمان ملل از جزییات سرکوب و بیرون راندن نیم میلیون روهینگیایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرد نیروهای امنیتی میانمار نیم میلیون نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا را از شمال استان راخین بیرون رانده‌اند. آنها خانه‌ها، مزارع و روستاها را به آتش می‌کشند تا مانع بازگشت آوارگان شوند.

جیوتی سانگرا، مسئول دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در حوزه آسیا و اقیانوس آرام خطاب به آنگ سان سوچی، رهبر میانمار گفت: «خشونت‌ها را متوقف کنید.»

وی همچنین از اینکه دولت میانمار درصورت بازگشت پناهندگان روهینگیایی از بنگلادش، آنان را زندانی کند ابراز نگرانی کرد.

خانم سانگرا گفت: «اگر روستاها کاملا تخریب شده و امکانات معیشتی کاملا از بین رفته باشند، بیمناکیم که آنها در ارودگاه‌ها تحت بازداشت قرار گیرند و زندانی شوند.»

زید رعید حسین، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ عملیات دولتی بر ضد این اقلیت مسلمان را «یک نمونه‌ مکتوب برای پاکسازی قومی» توصیف کرده ودر بیانیه ای اعلام کرد که این اقدامات «ظالمانه» به شمار می‌رود.

همزمان، ژنرال مین آنگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار در ملاقاتی که امروز با اسکات مارسیل، سفیر آمریکا داشت گفت: «مسلمانان روهینگیا از اقوام بومی میانمار نیستند و استعمارگران بریتانیایی آنان را به این کشور آوردند.» وی در توصیف افراد این اقلیت از لفظ «بنگالی» استفاده کرد.

او پیشتر گفته بود مردم روهینگیا عامل ایجاد بحرانی هستند که باعث آوارگی صدها هزار نفر شده است. وی همچنین ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان را متهم کرده بود که در تلاشند تا پایگاهی در شمال ایالت راخین ایجاد کنند.

اطلاعات موثق حاکی از آن است که تخریب «عامدانه» محل زندگی روهینگیا برای بیرون راندن و همچنین جلوگیری از بازگشت آنان توسط نظامیان میانماری صورت می‌پذیرد.

Myanmar security forces destroyed the property of Rohingyas to make their return impossible, new UNhumanrights</a> report shows <a href="https://t.co/qfj6FIKZdJ">https://t.co/qfj6FIKZdJ</a></p>— United Nations (UN) October 12, 2017

بیش از نیم میلیون نفر از اقلیت مسلمان ساکن میانمار در سایه تهدیدات و خشونت‌هایی که از سوی نیروهای نظامی متوجه آنان است مجبور به فرار و پناه جستن در کشورهای همسایه، بخصوص بنگلادش شده‌اند. در این میان شماری نیز بهنگام تلاش برای فرار از میانمار جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین پزشکان سازمان ملل متحد و سازمان جهانی مهاجرت گزارش‌هایی را مبنی بر موارد گسترده تجاوز و آزار جنسی علیه مردمان این اقلیت در میانمار و همینطور در اردوگاه‌های آوارگان در مرز بنگلادش منتشر کرده‌اند.

بسیاری از نهادهای حقوق بشری خواستار رسیدگی جدی به وضع این پناهندگان و همینطور توقف خشونت‌ها علیه ساکنان استان راخین شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژگونی قایق پناهجویان روهینگیا دستکم ۱۲ کشته برجای گذاشت

سازمان ملل نسبت به آغاز موج جدید مهاجرت روهینگیا هشدار داد

درخواست کمک ۷۵ میلیون دلاری 'برنامه جهانی غذا' برای بحران روهینگیا