بعد از خروج آمریکا از عضویت یونسکو اسرائیل هم دست به اقدامی مشابه زد

بعد از خروج آمریکا از عضویت یونسکو اسرائیل هم دست به اقدامی مشابه زد
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایالات متحده آمریکا از عضویت سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو خارج شد.

ایرینا بوکووا، رییس یونسکو نسبت به این اقدام واشنگتن ابراز تاسف کرده است. رییس این سازمان با انتشار بیانیه ای تصریح کرده: «جهان شمولی بودن برای ماموریت یونسکو در ایجاد صلح و تامین امنیت دنیا در برابر تنفر و خشونت ضروری است. انجام این ماموریت از طریق دفاع از حقوق بشر و کرامت انسانی امکان پذیر است.»

رییس یونسکو در بیانیه خود همچنین به دلیل تصمیم ایالات متحده در خروج از این سازمان اشاره کرده است. به گفته وی واشنگتن یونسکو را به ضدیت با اسرائیل متهم کرده است.

یونسکو در ماه ژوئیه سال جاری بخش قدیمی شهر الخلیل را به عنوان یک میراث جهانی ارزشمند و در معرض خطر اعلام کرده بود. مسجد ابراهیمی که از دیرباز مورد مناقشه مسلمانان و یهودیان است در این منطقه قرار دارد. ایالات متحده در واکنش این اقدام را «توهین به تاریخ» خوانده بود.

پیشتر در سال ۲۰۱۱ ایالات متحده در اعتراض به عضویت فلسطین در یونسکو، تصمیم گرفت کمک های مالی خود به این سازمان را به حالت تعلیق درآورد.

UNESCO regrets US’ decision to leave. US had cancelled its budget contribution in 2011 after UNESCO</a> granted membership to the Palestinians</p>— Monica Pinna (_MonicaPinna) 12 octobre 2017

خروج اسرائیل از یونسکو

ساعاتی پس از خروج آمریکا از یونسکو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به وزارت خارجه این کشور دستور داده تا مقدمات خارج شدن از یونسکو را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این مطلب تصمیم ایالات متحده در خروج از یونسکو را شجاعانه و اخلاقی ارزیابی کرده است.

#BREAKING Israel to withdraw from UN cultural body UNESCO along with US according to statement

— AFP news agency (@AFP) 12 octobre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نگرانی‌ها از افزایش نفوذ چین»؛ آمریکا رسما درخواست بازگشت به یونسکو را ارائه کرد

نقش ستاره‌ داوود بر نمای چندین ساختمان در پاریس؛ دادستانی فرانسه تحقیقات را آغاز کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند