رد پای القاعده در گذشته خانواده آمریکایی-کانادایی که از اسارت طالبان آزاد شد

رد پای القاعده در گذشته خانواده آمریکایی-کانادایی که از اسارت طالبان آزاد شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

خانواده ۵ نفره آمریکایی-کانادایی که به مدت ۵ سال در اسارت طالبان بودند، روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) توسط نیروهای نظامی پاکستانی آزاد شدند.

کاتلین کولمن از شهروندان پنسیلوانیا و جاشوا بویل همسر کاناداییش که در اواخر سال ۲۰۱۲ به عنوان گردشگر به افغانستان سفر کرده بودند از سوی شبکه حقانی، از گروه‌های نزدیک به طالبان، گروگان گرفته شدند.

این زوج زمانی که توسط طالبان ربوده شدند در انتظار تولد فرزند اولشان بودند. دو فرزند دیگر آنان نیز در زمان اسارت متولد شدند.

در عملیات نیروهای نظامی پاکستانی که براساس اطلاعات عملیاتی مقامات آمریکایی صورت گرفت، اعضای این خانواده در سلامت کامل از اسارت رهایی یافتند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با استقبال از این همکاری پاکستان آن را نشانه‌ای مثبت در جهت بهبود روابط ارزیابی کرد. وی پیشتر اسلام آباد را به ناکامی در مبارزه با گروه‌های افراطی متهم کرده بود.

آقای ترامپ در یک پیام تلویزیونی از دولت پاکستان برای تلاش‌هایشان برای آزادی این گروگان‌ها قدردانی کرد و گفت: «همکاری دولت پاکستان نشان دهنده آن است که آنان به خواسته‌ آمریکا در تامین امنیت منطقه احترام بیشتری قائل شده‌اند.»

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا نیز در پیامی خواستار احترام به حریم خصوصی این خانواده شده و از تلاش های دولت‌های ایالات متحده، پاکستان و افغانستان برای آزادی این خانواده تشکر کرد.

این خانواده که هستند؟

آقای بویل و خانم کلمن از طریق اینترنت با یکدیگر آشنا شده و در سال ۲۰۱۱ ازدواج کردند. آقای بویل پیش از این یکبار دیگر نیز ازدواج کرده بود.

همسر پیشین آقای بویل زینب خضر، خواهر عمر احمد خضر، زندانی سابق گوانتانامو و دختر احمد سعید خضر، یکی از حامیان مالی القاعده بود. عمر احمد خضر زمانی که تنها ۱۵ سال داشت به تحریک پدرش یک افسر ایالات متحده را با نارنجک به قتل رساند. وی توسط نیرو‌های آمریکایی در افغانستان دستگیر و در زندان گوانتانامو زندانی شده بود.

احمد سعید خضر یک شهروند مصری بود که در دهه ۸۰ میلادی پیش از آشنایی با رهبران «مجاهدین» و نقل مکان به افغانستان، در کانادا زندگی می‌کرد. وی همچنین با اسامه بن لادن، بنیانگذار گروه القاعده ارتباط نزدیکی داشت و بعدها به عنوان یک مقام ارشد و سرمایه‌گذار با این گروه همکاری کرد.

وی پیش از پیوستن به القاعده فرد خیری بوده و چندین مدرسه و بیمارستان‌ در افغانستان و پاکستان برای کودکان بی‌سرپرست و آسیب دیدگان و پناهندگان افغان و پاکستانی آسیب دیده از جنگ با اتحاد جماهیر شوروی سابق در منطقه تاسیس کرده بوده است. او همچنین سرمایه‌گذار و مجری پروژه‌های عمرانی و کشاورزی بسیاری در افغانستان بود.

زینب خضر و مادرش نیز دیدگاه‌هایی موافق با القاعده داشته‌اند که سبب نارضایتی و ناراحتی بسیاری از مردم کانادا شده بودند.

با اینحال مقامات کانادایی با رد هرگونه ارتباط بین آقای بویل، اعضای خانواده همسر سابقش و القاعده، گروگانگیری آنان را یک «اتفاق تصادفی وحشتناک» توصیف کردند.

علت گروگانگیری چه بود؟

برخلاف بسیاری از گروه‌های افراطی که شهروندان غربی را با هدف باجگیری از دولت‌های متبوعشان گروگان می‌گیرند، شبکه حقانی از گروگانگیری به عنوان ابزاری برای آزادی اعضای خود استفاده می‌کند.

آگهی

این شبکه پیشتر خواستار معاوضه این خانواده آمریکایی-کانادایی با انس حقانی، پسر بنیانگذار این شبکه شده بود.

آقای بویل نیز پیشتر در ویدیویی با هشدار به احتمال کشته شدن خود و همسرش توسط طالبان، از دولت افغانستان خواسته بود تا زندانیان این گروه را مجازات نکند.

این خانواده اکنون کجا هستند؟

مکان دقیق این خانواده همچنان نامشخص است. طبق برنامه ریزی مقامات آمریکایی قرار بود این خانواده با هواپیما از پاکستان خارج شده و تحت حفاظت به ایالات متحده منتقل شوند. با اینحال گفته می شود این خانواده از سوار شدن به هواپیما امتناع کرده‌اند.

مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکا تاکنون از ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوج آمریکایی-کانادایی آزاد شده در دوران اسارات طالبان صاحب دو پسر شدند

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت