سخنان ترامپ از نگاه مطبوعات ایران

سخنان ترامپ از نگاه مطبوعات ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عدم تایید پایبندی به توافق هسته‌ای تهران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تیتر نخست مطبوعات ایران در روز شنبه بود.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران در سرمقاله‌ی خود با عنوان «ترامپ اعتماد به آمریکا را پاره کرد» به نقد سخنان وی پرداخت و ادعاهای آقای ترامپ را با گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مقایسه کرد. در این مقاله آمده است که آقای ترامپ در حالی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد که گزارش‌های آژانس خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

صفحه نخست روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با عنوان «ترامپ فقط نق زد» نیز به موضوع داغ برجام اختصاص داده شده است. سرمقاله نویس این روزنامه با انتقاد شدید از رویکرد آقای ترامپ نوشته است: « آمریکا به تنهایی نمی تواند سیاستی را علیه ما پیش ببرد…نهایتا آمریکا دنبال یک مفر و راه حلی است تا هم آن ژست پر طمطراق ترامپ حفظ شود و محافل تندرو دست راستی و لابی اسرائیلی را از خودش راضی کند و هم مشکلات جدی در سیاست خارجی برایشان پیش نیاید و با اروپایی ها و چین و روسیه زاویه پیدا نکنند.»

«ترامپ حرف تازه‌ای نزد» تیتر اول روزنامه اعتماد بود. محمد کاظمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مقاله‌ای که در این روزنامه منتشر شد گروه‌های سیاسی را به «وحدت در مقابل آمریکا» و «پرهیز از شعار» دعوت کرد. در این مقاله آمده است: «حالا اگر در مقابل بهانه تراشی های رييس جمهور آمريكا احساس خطر كرده‌ايم مسلما راهش فقط افزودن بر شعارهای ضد امريكايی نيست، … راهش فقط نشان دادن چند مصاحبه تلويزيونی كه در آن رهگذری بگويد: ما با مشت محكم جواب‌شان را می دهيم نيست. راه عقلانی و دراز مدت و اساسی و آرامش‌زا آن است كه تهديدهای داخلی، اختلاف‌ها و كشمكش‌ها و تنگ نظری‌ها و تعقيب منافع شخصی و گروهی را رها كرده، از خود چهره ای مصمم، قاطع، بدون تزلزل و خردورزانه نشان دهيم و مردم را هم با خويش هماهنگ سازيم.»

روزنامه محافظه‌کار کیهان مطلبی با عنوان «ترامپ برجام را حفظ کرد/امتیازها برای آمریکا محدودیت‌ها برای ما!» به انتشار رساند و نوشت: «سخنرانی هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد او با قلدری و گستاخی فقط به دنبال افزایش امتیازات آمریکا و اعمال محدودیت‌ها و فشارهای بیشتر علیه ایران است.»

روزنامه آرمان امروز سرمقاله‌‌ی خود را با عنوان «انزوای آقای گاف!» منتشر کرد. نویسنده این مقاله به ویژه بر روی مخالفت‌های بین‌ المللی با مواضع آقای ترامپ تاکید کرده و نوشته است: «طوفان توئیتری در تمام کشورها بر علیه رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد که او پیش از همیشه باید به شکست خود معترف باشد. روز موعود فرا رسید؛ روزی که در نهایت با مضحکه ‌شدن ترامپ از سوی افکارعمومی جهان به پایان رسید و دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بر همگان ثابت شد.»

روزنامه همدلی در صفحه نخست خود مجموعه‌ای از کاریکاتورهای آقای ترامپ را منتشر کرد. مسعود رفیعی طالقانی، سردبیر این روزنامه در مطلبی با عنوان «خسته‌ایم از این جهان» می گوید: «حرف‌های تند ترامپ بی تردید عواقبی دارد برای منطقه و برای کل جهان، با وصف اینک که ما، هم پیش از حرف‌هایش منتظر بودیم و هم پس از حرف‌هایش. این چند روز به این گذشت که ببینیم او بالاخره چه می‌گوید و روزهای آینده را منتظریم تا ببینیم چه می‌شود؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با وجود مخالفت ترامپ، قدرت‌های جهانی بر ادامه برجام تاکید کردند

ترامپ: پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کنیم؛ علیه سپاه تحریم های شدیدی اعمال می کنیم

استراتژی ترامپ درباره ایران: تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه