انتخابات اتریش؛ رقابت میان محافظه کاران و راست‌های افراطی

انتخابات اتریش؛ رقابت میان محافظه کاران و راست‌های افراطی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شهروندان اتریشی روز یکشنبه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهر برای برگزیدن نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. رقابت اصلی در این انتخابات میان حزب محافظه‌کار مردم اتریش (OVP) به رهبری سباستین کورتس و حزب راست‌گرای افراطی آزادی مردم اتریش (FPÖ) به رهبری هاینتس-کریستیان اشتراخه است.

بنابر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، محافظه کاران با ۳۳ درصد آرا پیروز این انتخابات خواهند بود و آقای کورتس ۳۱ ساله که هم‌اکنون وزیر خارجه است، بخت نخست صدراعظمی آینده این کشور به شمار می‌رود. با این حال و با توجه به ناتوانی حزب مردم برای کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، آقای کورتس برای تشکیل دولت ملزم به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد بود. وی احتمال مشارکت با راست‌گرایان افراطی را رد نکرده است و با توجه به موضع‌گیری‌های ضد مهاجرتی وی در کارزار انتخاباتی انتظار می‌رود حزب آزادی مردم در دولت آینده حضور داشته باشد.

به نظر می‌رسد سوسیال دموکرات‌ها و سبزهای اتریش، بازندگان اصلی رقابت سیاسی یکشنبه باشند و با وجود راهیابی به پارلمان، نتوانند وارد دولت آینده شوند. کریستین کِرن، صدر اعظم کنونی اتریش از حزب سوسیال دموکرات، به احتمال قریب به یقین پست کنونی خود را از دست خواهد داد.

انتخابات سراسری #اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟ https://t.co/stZxYqvzmHpic.twitter.com/RXD4558zu8

— euronews فارسی (@euronews_pe) 13 octobre 2017

حزب محافظه‌کار مردم و حزب سوسیال دموکرات از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون قدرت را در اتریش میان خود تقسیم کرده اند. تنها در سال ۱۹۹۹ حزب آزادی توانست با کسب اکثریت نسبی آرا وارد پارلمان شده و آماده تشکیل دولت شود. اما واکنش تند دیگر کشورهای اروپایی به قدرت گرفتن این جریان و اعلام تحریم اتریش در صورت تشکیل دولتی از راست‌های افراطی، پروژه قدرت گرفتن یورگ هایدر، رهبر وقت حزب آزادی را ناکام گذاشت.

آقای کورتس در دوران تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که راه ورود پناهجویان و مهاجران به اتریش را می‌بندد. در صورت انتخاب شدن به سمت صدراعظمی، سباستین کورتس جوان‌ترین رهبر اروپایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نتیجۀ انتخابات اتریش؛ پیروزی محافظه‌کاران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت سفیر آمریکا در آلمان از احزاب محافظه‌کار اروپا جنجال دیپلماتیک به پا کرد

انتخابات سراسری اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟

بحران پناهجویان: اتریش کنترل مرزهای خود را تشدید می‌کند