گلایه‌های مدیر سایت کلوب از رویکرد ایران در قبال فضای مجازی

گلایه‌های مدیر سایت کلوب از رویکرد ایران در قبال فضای مجازی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گردانندگان شبکه اجتماعی ایرانی «کلوب» اعلام کردند که پس از ۱۲ سال به کار این شبکه پایان می ‌دهند.

سایت کلوب ابتدا به منظور ایجاد یک شبکه ایرانی در پاسخ به سرویس «اورکات» گوگل ایجاد شد و در مدت کوتاهی توانست نزدیک به یک میلیون کاربر جذب کند اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی جدید مانند فیسبوک طرفداران این سایت کاهش یافت. عدم حمایت دولت و آن‌طور که گردانندگان سایت می‌گویند «خلاءهای قانونی و کم تجربگی دستگاه‌های اجرایی، قضایی و پلیسی» مهمترین عامل تعطیلی کلوب بوده‌اند.

در مطلبی که به قلم محمد جواد شکوری مقدم، مدیر صبا ایده، شرکت مادر سایت کلوب منتشر شده، سیاست‌های ایران در قبال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. در این مطلب آمده است که فعالیت سایت کلوب زمانی آغاز شد که «راه اندازی و مدیریت یک شبکه اجتماعی از ترانزیت کراک و شیشه در این کشور خطرناک‌تر و پر دردسرتر بود.»

مدیر سایت همچنین از سیاست‌های حاکم در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند و می‌گوید که دولت وی «هیچ تصویر روشنی» از مدیریت فضای دیجیتال و «بخصوص مفهوم شبکه‌های اجتماعی» نداشت و در این دوران سایت کلوب سه بار فیلتر شد.

وی می‌افزاید در این دوران، یکی از مسئولان به گردانندگان سایت گفته بود: «گر شما را دستگیر نمی کنیم این فقط لطف ما است و باید مراقب رفتارتان باشید.» در بخش دیگری از این مطلب آمده است که مقامات ایرانی آنها را مسئول «تمامی فعالیت‌ها و محتوای پست‌ها، عکس‌ها و کامنت‌های نزدیک به یک میلیون کاربر» قلمداد می‌کردند.

سایت کلوب یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «صبا ایده» است، شرکتی فعال در حوزه تولید محتوای اینترنتی که سایت اشتراک‌گذاری ویدئوی آپارات را نیز اداره می‌کند. به گفته مدیر این شرکت مقامات ایران موانعی بر سر راه فعالیت زیرمجموعه‌های این شرکت ایجاد کرده‌اند. وی از جمله می‌گوید که صدا و سیما «هر روز بدنبال شکایت جدیدی» از سایت آپارات است و می‌گوید: «چرا پخش زنده می روید، بیاید ۵۰ درصد سهامتان را به نام ما کنید تا اجازه پخش زنده بدهیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد