افزایش شمار مدافعان توافق هسته‌ای قدرتهای بزرگ و ایران

افزایش شمار مدافعان توافق هسته‌ای قدرتهای بزرگ و ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برخلاف موضعی که توسط برخی کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین اسرائیل اتخاذ شد، در سطح بین‌الملل بر شمار طرفداران حفظ توافق هسته‌ای امضا شده میان شش قدرت بزرگ جهان و ایران افزوده می شود.

اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و معرفی استراتژی نوینی علیه ایران توسط دونالد ترامپ را باید به فهرست بلند اقداماتی اضافه کرد که پیش از این رئیس جمهوری آمریکا با انجام آن، مردم کشور خود و دیگر کشورهای جهان را به حیرت واداشته است؛ اقداماتی همچون ترک پیمان تجاری اقیانوس آرام موسوم به «TPP»، ترک پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس، ترک توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به «Aléna» و به‌تازگی خروج از یونسکو یا سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد.

روسیه؛ استراتژی کاخ سفید محکوم به شکست است

یکی از مهمترین کشورهایی که بلافاصله به سخنان دونالد ترامپ واکنش نشان داد، روسیه بود.

مسکو استراتژی جدید کاخ سفید را محکوم کرد و وزیر خارجه این کشور سخنان آقای ترامپ را «لفاظی‌هایی تهاجمی و تهدید آمیز» خواند. سرگئی لاوروف همچنین اظهار داشت که توافق هسته‌ای به امضا رسیده با ایران، همچنان بدون تغییر باقی خواهد ماند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ در عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای «تاثیر مستقیمی بر اجرای این توافق نخواهد داشت» و بر این اساس سخنان دونالد ترامپ را «بخشی از یک بحث داخلی» در ایالات متحده آمریکا باید قلمداد کرد.

این وزارتخانه به آقای ترامپ هشدار داد که اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، سیاستی محکوم به شکست است و هیچ جایی برای چنین تهدیدهایی در دیپلماسی بین‌المللی وجود ندارد. این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد که موضع آمریکا هر چه باشد، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره برقرار نخواهد شد.

بیانیه مشترک رهبران سیاسی اتحادیه اروپا

علاوه بر فدریکا موگرینی، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا که عصر جمعه در یک نشست خبری این اقدام آقای ترامپ را «برچیدن توافقی که کار می کند و به وعده‌های خود عمل می کند» خواند، مقامات ارشد سیاسی قدرتمندترین کشورهای این اتحادیه یعنی ترزا می نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه با امضای بیانیه‌ای دیپلماتیک و قاطع اعلام کردند که همچنان به این توافق متعهد باقی خواهند ماند، توافقی که به گفته آنها «پس از ۱۳ سال فعالیت دیپلماتیک» حاصل شده است.

امانوئل ماکرون همچنین عصر جمعه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بطور تلفنی به گفتگو پرداخت و بار دیگر تعهد فرانسه در قبال توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی را تکرار کرد.

برخی از خبرگزاری‌ها نیز از سفر رئیس جمهوری فرانسه به تهران (احتمالا در اوایل سال آینده میلادی) خبر داده‌اند. این سفر در پاسخ به دعوت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران انجام خواهد شد و در صورت عملی شدن، اولین سفر یک رئیس جمهور از فرانسه به ایران از سال ۱۹۷۱ میلادی به اینسو خواهد بود.

ایکان؛ هشدار دربارۀ افزایش تهدیدات هسته‌ای در جهان

از دیگر منتقدان تصمیم جدید رئیس جمهوری آمریکا، ایکان (ICAN) یا کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای است که یک هفته پیش از این نیز به عنوان برندۀ جایزۀ صلح نوبل سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شد.

این کمپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام رئیس جمهوری آمریکا «رسیدن به توافقی دیگر برای محدود کردن تهدیدات سلاح‌های هسته‌ای را سخت‌تر خواهد کرد و خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان را افزایش خواهد داد.»

بئاتریس فیهن، رئیس کمپین بین‌المللی ایکان «تلاش رئیس جمهور آمریکا برای بی‌ثبات کردن توافق هسته‌ای با ایران» را آنهم در حالیکه «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها رعایت این توافق توسط ایران را تایید کرده است» محکوم کرد. خانم فیهن گفت: «با افزایش تهدیدات هسته ای، رئیس جمهوری آمریکا به جای کاهش خطر یک جنگ هسته‌ای، منازعه جدیدی را ایجاد می کند.»

گزارش‌ها از داخل ایالات متحده آمریکا نیز حاکی از آن است که اکثریت جمهوریخواهان کنگرۀ آمریکا آمادۀ افزایش تحریم‌های ایران و به عبارت دیگر قبول مسئولیت تعیین سرنوشت این توافق به جای قدرتهای بزرگ جهان نیستند.

کنگره می تواند قانونی را وضع کند تا در آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود اما وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره کننده با ایران در موضوع توافق هسته‌ای می گوید: «هر چیزی که در شرایط جدید به این توافقنامه اضافه شود، نوعی نقض یکجانبۀ این توافقنامه است.»

همچنین حتی با وجود شکاف عمیقی که اکنون در کنگره آمریکا وجود دارد، چنانچه تصمیمی از سوی سناتورها علیه این توافق گرفته شود (تصمیمی که دستکم نیاز به رای موافق ۶۰ سناتور دارد) آنگاه هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت ایران با این تصمیم جدید کنگره موافقت کند.

آگهی

واکنش ظریف به استقبال کشورهای منطقه خلیج فارس از استراتژی جدید آمریکا

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یکی از واکنش‌های توییتری خود، در پاسخ به استقبال برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس از سخنرانی روز جمعه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: «جای شگفتی نیست که حامیان نطق ابلهانه ترامپ درباره ایران، همان دژهای دموکراسی در خلیج فارس هستند: عربستان، امارات و بحرین»

آقای ظریف از زمان ایراد سخنرانی دونالد ترامپ تا کنون، در پنج پیام توییتری به این سخنرانی، نحوه ایراد و محتوای آن و همچنین استقبال برخی از رقبای منطقه‌ای ایران از آن، واکنش نشان داده است.

No wonder supporters of Trump’s inane Iran speech are those bastions of democracy in the Persian Gulf: KSA, UAE & Bahrain. 3/

— Javad Zarif (@JZarif) 13 octobre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان فرصت کنگرۀ آمریکا بدون تصمیم‌گیری دربارۀ توافق هسته‌ای؛ حال چه خواهد شد؟

فرانسه از کنگره آمریکا خواست برجام را نقض نکند

طرفداران استراتژی ترامپ علیه ایران