موزه فرش باکو؛ تجلی گاه فرهنگ و تاریخ آذربایجان

موزه فرش باکو؛ تجلی گاه فرهنگ و تاریخ آذربایجان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از دیدنی های شهر باکو، موزه فرش این شهر با نمای بیرونی منحصر به فردش است که اولین موزه از نوع خود در جهان محسوب می شود.

آگهی

یکی از دیدنی های شهر باکو، موزه فرش این شهر با نمای بیرونی منحصر به فردش است که اولین موزه از نوع خود در جهان محسوب می شود.

Welcome to #Carpet museum #Baku#Azerbaijan#art#history#culture#handmade#architecture#travel#museumdaypic.twitter.com/WKstZmjrmi

— Golden Rock (@ecotraveling1) 18 de mayo de 2017

فرش برای قرن ها جزء جدایی ناپذیر زندگی ساکنان آذربایجان بوده و هنر فرش بافی این کشور از هشت سال پیش به عنوان یک میراث هنری توسط یونسکو به ثبت رسیده است.

#carpet#museum#baku#Learning with my crew euronews</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/postcards?src=hash">#postcards</a> <a href="https://t.co/cjG6iyCq4z">pic.twitter.com/cjG6iyCq4z</a></p>— Aurora Velez (goizlyon) 8 de julio de 2017

نکاتی درباره آذربایجان

  • همسایگان جمهوری آذربایجان، کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه هستند
  • مساحت این کشور ۸۶.۶۰۰ متر مربع است
  • زبان اصلی و رسمی کشور ترکی آذربایجانی است. زبان روسی دومین زبان اصلی کشور است
  • جمعیت جمهوری آذربایجان ۹.۶ میلیون نفر است
  • طبق آمار سازمان ملل متحد امید به زندگی مردان ۶۸ سال و امید به زندگی زنان ۷۴ سال است
  • به گفته سازمان ملل متحد و بانک جهانی نفت و کالاهای نفتی جزء محصولات صادراتی جمهوری آذربایجان هستند

آرورا ولز، خبرنگار یورونیوز می گوید: «امروز در این موزه نزدیک به ۵ هزار فرش به نمایش گذاشته شده است. نور و دما در داخل موزه نیز بگونه ای تنطیم شده تا از آسیب رسیدن به رنگ یا پایداری فرش ها جلوگیری شود.»

هر فرش تاریخ و نمادهای خود را دارد؛ نمادهایی از زندگی. بطور مثال رنگ قرمز نماد انرژی مثبت و همچنین سمبل شانس برای ازدواج است.

هنر فرش بافی نسل هاست که در میان زنان آذربایجان حفظ شده است. آنها با این هنر، آرزوهایشان را ابراز می کردند و دختران این کشور با دستان خود فرش هایی را برای زندگی آینده شان می بافتند.

#Azerbaijan was famous for its #carpets long before it became famous for its #oil Firahnaz Musayeva #Baku#Museumpic.twitter.com/vkYzf0iJ8k

— Aurora Velez (@goizlyon) 31 de julio de 2017

فرحناز موسایف، مدیر بخش ارتباطات بین الملل موزه می گوید: «آذربایجان از قرن ها پیش به خاطر فرش هایش در دنیا شناخته شده بود؛ حتی قبل از اینکه به خاطر نفتش شناخته شود. می توانید فرش های این کشور را در نقاشی های قرون وسطی در اروپا پیدا کنید.»

در میان آثار مدرن این موزه، می توان فرش هایی را نیز یافت که طرح های آنها، الهام گرفته از موفقیتهای آذربایجان در دنیای نوین است.
این موزه، پاییز امسال پنجاهمین ساگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت.

Magic carpets: the art of Faig Ahmed’s melted

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سینه‌بند ایرانی متعلق به قرن ۱۹ میلادی در موزه انگلستان

کارت‌پستال از گرجستان؛ شهر سنگی واردزیا

کارت پستالی از دبی؛ مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در کویر با مناظر تماشایی