حمله به کرکوک؛ نفت و دیگر هیچ

حمله به کرکوک؛ نفت و دیگر هیچ
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو متحد اصلی آمریکا در جنگ مقابل داعش، دولت عراق و کردهای این کشور در مقابل هم قرار گرفته اند و این موضوع می تواند خطرات ناشی از داعش را به فراموشی بکشاند و برای منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک خواهد بود.

این نزاع که پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان آغاز شده است بنوعی می تواند سرنوشت آینده کشور عراق را تعیین کند.

نفت، بهانه اصلی حمله به کرکوک
از روز یکشنبه ارتش عراق وارد شهر کرکوک شده است شهری که یکی از مهمترین ذخیره های نفتی جهان را در خود دارد. ارتش عراق در کمتر از سه روز کنترل بخش بزرگی از کرکوک را در اختیار گرفته است. شبه نظامیان حشدشعبی یکی از مهمترین نیروهایی هستند که ارتش عراق را در پیشرویهایشان کمک کردند.

درآمد زایی کرکوک از لحاظ اقتصادی برای طرفین درگیری در عراق بسیار اهمیت دارد. بی دلیل نیست که وزارت نفت عراق پیش از بدست گرفتن کنترل کامل این شهر بدست نظامیان این کشور از عزم خود برای ساخت پالایشگاه نفت جدید در کرکوک به منظور افزایش تولید نفت از میادین نفتی این استان خبر داد.

هدف از احداث پالایشگاه جدید نفت در کرکوک افزایش تولید نفت از میادین نفتی کرکوک به بیش از یک میلیون بشکه در روز است. وزارت نفت عراق همچنین اعلام کرده است تمامی میادین نفتی استان کرکوک را در کنترل گفته است. این یعنی اقلیم کردستان عراق یکی از مهمترین منابع درآمد را از دست داده است. هرچند کردها ادعا می کنند درآمد نفت کرکوک از همان آغاز مستقیما به دولت عراق تحویل داده شده است. به گفته رسانه های عراقی ارتش این کشور می خواهد با استقرار کامل در کرکوک ارتباط کردها بین این شهر و اربیل و سلیمانیه را کم کند.

دولت عراق برای کاهش تنشها بر سر کرکوک می خواهد به سرعت در یک مزایده پای پیمانکاران و مجریان خارجی را به کرکوک باز کند تا بدلیل وابستگی منافع شرکتهای نفتی به ثبات و امنیت به این زودیها خطری در بازپسگیری کرکوک از سوی کردها دولت عراق را تهدید نکند.

نقش آمریکا در حل تنشها بین دو متحد اصلی این کشور
واکنش کاخ سفید به نزاع میان دو متحد اصلی در عراق بیانیه ای بود که طرفین را به خویشتنداری و دوری از تنش دعوت می کرد. وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از دولت عراق و دولت اقلیم خودگردان کردستان خواست تا از هر اقدامی که به تشدید تنش بین دو طرف منجر شود خودداری ورزند.

کاخ سفید با بیان اینکه درگیریها بین دولت عراق و کردهای این کشور را از نزدیک دنبال می کند از همه طرفهای درگیر خواست از هر اقدامی که به تشدیدتنشها منجر می شود خودداری کنند. نهایتا آمریکا نشان داد که قدرت تصمیم گیری مشخصی برای حل این بحران ندارد و ترجیح می دهد در مرور زمان مواضع خود را نسبت به این تحولات اعلام کند. موضعی که به گفته برخی از کارشناسان سیاسی در بروکسل می تواند بسیار خطرناک باشد. آمریکا در یک بیانیه اعلام کرده است که از اداره مشترک و مسالمت آمیز امور تمامی مناطق مورد اختلاف توسط دولتهای مرکزی و محلی در انطباق با قانون اساسی عراق حمایت می کند.

واکنشهای مقامات عراقی و اقلیم کردستان پس از آغاز تنش‌ها
نخست وزیر عراق، حیدرالعبادی در این باره گفته است که تنها دلیل حمله به کرکوک و بدست گرفتن این شهر حفظ تمامیت و یکپارچگی عراق است. او از اعضای ارتش این کشور که در عملیات بدست گیری کنترل کرکوک مشارکت داشتند تشکر و حمایت کرد و آنها را قهرمانان ملی خواند.

در سوی دیگر یکی از فرماندهان مهم پیشمرگه های کرد اعلام کرد که حمله ناگهانی به کرکوک توطئه ای بزرگ علیه ملت کرد است. این فرمانده کرد که از سوی مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان مسئول نیروهای پیشمرگه کرد در مناطق نزدیک به کرکوک است همچنین ادعا کرده است که علیرغم سخنان حیدرعبادی مبنی بر عدم حمله به شبه نظامیان کرد، نیروهای عراقی پیشمرگه ها را هدف قرارداده اند و برخی از آنها در این منطقه کشته شده اند.

کردها به جز ایالات متحده که موضع کاملا بی طرفانه ای تاکنون دربرابراشغال کرکوک اعمال کرده است متحد دیگری ندارند و با توجه به حمایتهای نظامی ایران به ارتش عراق و ترس ترکیه از قدرت گرفتن کردها در همسایگی این کشور به نظر نمی رسد کردهای عراق براحتی بتوانند به فکر بازپس گیری کرکوکی بیفتند که می توانست هزینه کامل دولت مستقل کردستان را پس از همه پرسی استقلال بدلیل نفت فراوانش تامین کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلاس درس معلم بازنشسته عراقی در کوچه‌های کرکوک

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند