رقه، پایتخت 'خلافت اسلامی' چگونه آزاد شد؟

رقه، پایتخت 'خلافت اسلامی' چگونه آزاد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نبرد نهایی آزاد‌سازی رقه، پایتخت خودخوانده داعش یک ماه به طول انجامید با این حال برنامه ریزی و نبرد برای رسیدن به این هدف یک سال زمان برد. رقه نه تنها شهر آرمانی خلافت مورد نظر داعش بود بلکه مرکز فرماندهی عملیات برون مرزی این گروه نیز محسوب می شد.

برای آزاد سازی این شهر بیش از ۳۰ هزار نیرو از جمله ۲۵ هزار نیروی کرد و ۵ هزار نیروی عرب زیر پرچم نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) و با حمایت ائتلاف بین المللی علیه داعش از یک سال پیش وارد عمل شدند.

در اینجا نگاهی داریم به گاهشماری نبردهایی که سرانجام منجر به آزادی رقه شد:

۶ نوامبر ۲۰۱۶
عملیات «خشم فرات» آغاز شد. هدف این عملیات آزادسازی شهر ۲۵۰ هزار نفری رقه بود که از سال ۲۰۱۴ به کنترل داعش درآمده بود. در آن زمان وزیر دفاع آمریکا گفته بود که داعش از قلمرو خود دفاع خواهد کرد زیرا از دست دادن رقه به معنای پایان داعش در سوریه است.

مه ۲۰۱۷
عملیات بازپس‌گیری شهر بطور همزمان در شش جبهه و با حملات گسترده هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آغاز شد. پیشرفت عملیات در جبهه جنوبی بسیار سریع بود. در پایان ماه ژوئن حدود ۲۵ درصد مناطق مسکونی رقه از دست داعش آزاد شد با این حال هنوز ۱۰۰ هزار غیر نظامی در شهر گیر افتاده بودند.

نبرد وقتی شدت گرفت که نیروهای ضد داعش به مناطق مرکزی شهر نزدیک شدند. با این حال از ماه ژوئن تا اوایل سپتامبر پیشرفت نیروها در رقه کند شد. از اوایل سپتامبر تا آزادی رقه نیروهای داعش هر روز سه تا چهار ویدئو منتشر کردند و اعلام می کردند که مهاجمان نابود شده اند.

۱۰ سپتامبر
درگیری ها در مناطق مرکزی از جمله بیمارستان کودکان، خیابان تل ابیض و میدان ساعت شدت گرفت. نیروهای دموکراتیک سوریه از کشته شدن ۳۰ تن از نیروهای داعش خبر داد.
روز بعد دهها تن از غیر نظامیان توانستند از منطقه تحت کنترل داعش بگریزند. در این زمان تنها حدود ۲۰ هزار نفر غیر نظامی در مناطق تحت کنترل داعش باقی مانده بود.

۱۲ سپتامبر
کل منطقه تکانه Thakaneh آزاد شد. داعش خانواده های جنگجویان خارجی خود را در آپارتمان های بزرگ این منطقه بورژوا نشین مستقر کرده بود. نانوایی ها پس از ماهها در بخش هایی از شهر آغاز به کار کردند. روز بعد که نیروهای دموکراتیک سوریه به قلب رقه یورش بردند، نیروهای داعش دچار هراس شدند. نبرد با کنترل ساختمانهایی که به باغ الرشید مشرف بودند شدت گرفت. داعش یکی از نیروهایش را که به جاسوسی به نفع ائتلاف بین المللی متهم شده بود را سر برید و سپس جسد او را به صلیب کشید.

۱۵ سپتامبر
نبرد با باز شدن جبهه جدیدی در شمال رقه جایی که آخرین نیروهای داعش که تخمین زده می شد ۵۰۰ نفر باشند، تجمع کرده بودند ادامه یافت. آنها در محاصره قرار گرفته بودند و بسیاری از آنها در جریان این نبرد کشته شدند و برخی نیز به همراه رهبرانشان به سمت شرق سوریه در مرز عراق گریختند. حملات ائتلاف در این روزها به مرکز رقه تشدید شد که در اثر آن مسجد عمر عبدالعزیز تخریب شد.

۲۰ سپتامبر
نبرد به پایان خود نزدیک شد. نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که ۹۰ درصد شهر رقه را از داعش بازپس گرفته اند. خوشبینی ها به آزادی کامل رقه هنگامی که چندین منطقه استراتژیک از جمله یک پایگاه نظامی به تصرف درآمد، افزایش یافت. رهبری یک گروه از نیروهای داعش که مراکشی است به اتفاق یک گروه ۳۰ نفری خود را تسلیم کردند که گفته می شود به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه کوبانی نزدیک مرز ترکیه منتقل شده اند.

۲۴ سپتامبر
نبرد شدید در اطراف محله رام الله آغاز شد. حمله هوایی ائتلاف در شمال شرقی رقه باعث کشته شدن ۳۰ تن شد. دو روز بعد یک حمله غافلگیر کننده از سوی نیروهای داعش در شرق رقه آغاز شد که از اوایل ماه ژوئن در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بود. نیروهای داعش لباس های نیروهای دموکراتیک سوریه را پوشیده بودند و از طریق تونل وارد این منطقه شده بودند. سایت اعماق منتسب به داعش اعلام کرد که نیروهایش سه تن از نیروهای مخصوص آمریکایی را کشته و ۲ نیروی فرانسوی را زخمی کردند. این حمله داعش منجر به کشته شده یکصد تن از نیروهای دموکراتیک سوریه شد.

۲۸ سپتامبر
صدای ضبط شده ابوبکر البغدادی رهبر داعش که چندین بار گفته شده بود کشته شده است، منتشر شد. او نیروهای خود را در رقه، دیر الزور و سرت(لیبی) به مبارزه تشویق کرد و وعده داد که آمریکا سقوط خواهد کرد. همچنین در این تاریخ جلسه ای درباره آینده حکومت رقه در شهر رم ایتالیا با حضور نمایندگان نیروهای دموکراتیک سوریه برگزار شد اما نمایندگان اپوزیسیون سوریه در آن حضور نداشتند.

۲ اکتبر
در جریان حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا دست کم ۱۸ غیر نظامی از جمله ۴ کودک در رقه کشته شدند. آخرین نیروهای داعش در این زمان که گفته می شد حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر هستند در بیمارستان اصلی رقه، یک استادیوم فوتبال و محله های مسکونی اطراف حضور داشتند. در این زمان سازمان ملل تخمین می زد که هنوز ۸۰۰۰ غیر نظامی در رقه گیر افتاده اند و نیروهای داعش اجازه خروج به آنها نمی دهد.

۱۱ اکتبر
مذاکرات برای تخلیه غیر نظامیان به دام افتاده در رقه قبل از حمله نهایی آغاز شد. گفته می شد که داعش از برخی از غیر نظامیان بعنوان سپر انسانی استفاده می کند. مذاکرات شامل تخلیه نیروهای داعش و خانواده های برای انتقال به دیر الزور و ابوکمال است. در این زمان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نیروی فعال داعش در رقه حضور داشتند.

۱۴ اکتبر
توافق تخلیه نیروهای داعش و خانواده هایشان مورد تایید قرار گرفت. حدود ۱۲ اتوبوس برای انتقال نیروهای داعش و خانوادهایشان وارد منطقه تحت کنترل داعش در رقه شدند. غیرنظامیان از منطقه تحت کنترل داعش تخلیه شدند و به اردوگاه پناهجویان در پنجاه کیلومتری شمال رقه منتقل شدند.

۱۶ اکتبر
درگیری نهایی نیروهای دموکراتیک سوریه و حدود ۲۰۰ تن از نیروهای داعش که از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه سخت ترین نبرد توصیف شده بود، آغاز شد. بعد از ۲۴ ساعت نبرد نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که شهر بطور کامل آزاد و تحت کنترل آنهاست.
بر اساس گزارش ها دست کم ۳۲۵۰ نفر از جمه ۱۱۳۰ غیر نظامی در چهار ماه آخر نبردها کشته شدند.

رقه آزاد شد اما معلوم نیست که این پایان کار داعش در سوریه باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل: ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی چند ماه ۱۶۰۰ غیرنظامی را در رقه کشت

خروج بیش از چهارصد تن از نیروهای ویژه آمریکا از رقه

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد