سد موصل از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج شد؛ وزارت نفت عراق در پی نفت کرکوک

سد موصل از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج شد؛ وزارت نفت عراق در پی نفت کرکوک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ارتش عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای از کنترل بر مناطقی در استان نینوا و اطراف موصل خبر داد که پیش تر تحت نظارت نیروهای کرد قرار داشت. نیروهای پیشمرگه این مناطق را بصورت مرحله ای از چنگال داعش آزاد کرده بودند. سد مهم موصل در شمال غربی موصل یکی از مناطقی است که ارتش عراق کنترل آنرا در دست گرفته است. ارتش عراق اعلام کرده به اهداف مورد نظر خود در حمله به کرکوک دست یافته است. نیروهای بغداد در عملیاتی ۴۸ ساعته در سه استانی که کنترل بخشهایی از آنها طی سه سال گذشته به دست داعش افتاده بود، مناطق مورد نظر را این بار از نیروهای کرد بازپس گرفتند و نیروهای اقلیم تا مرزهای سال ۲۰۰۳ عقب رفتند.

جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق هم بلافاصله از شرکت نفتی «بی پی» خواسته تا گسترش حوزه های استخراج نفت کرکوک را در دستور کار قرار دهد. شرکت « بی پی» میزان ذخایر نفتی کرکوک را ۹ میلیارد بشکه تخمین زده است.

بیشتر بخوانید:

حمله به کرکوک؛ نفت و دیگر هیچ

حشدالشعبی: اگر بغداد کرکوک را کنترل کند همه پرسی اقلیم کردستان منتفی است

سه شنبه شب حبدر عبادی، نخست وزیر عراق از آمادگی برای پیشبرد گفتکوها با اربیل خبر داد و تصریح کرد که موضوع همه پرسی اقلیم کردستان به تاریخ پیوسته است. او پیش تر تاکید کرده بود برگزاری همه پرسی در اقلیم در وهله نخست به ضرر کردها تمام خواهد شد. با این حال مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان به کردها اطمینان داده که دستاوردهای آنها را حفظ کند. وی اتفاقات اخیر کرکوک را نتیجه اقدامات یکجانبه برخی طرف های کرد توصیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراق مناقصه ساخت پالایشگاه دیوانیه را تمدید کرد

نیروهای عراقی کنترل کرکوک را در اختیار گرفتند

درگیری نیروهای کرد و شیعه در جنوب کرکوک