قرارداد شرکت نفتی روس با اقلیم کردستان خشم بغداد را برانگیخت

قرارداد شرکت نفتی روس با اقلیم کردستان خشم بغداد را برانگیخت
Copyright 
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شرکت نفتی «روس‌نفت» قراردادی برای استخراج و بهره برداری نفت با مقامات اقلیم کردستان عراق منطقه کرکوک امضا کرد. ارزش این قرارداد ۴۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

این در حالی است که نیروهای عراقی کنترل کامل میدانهای نفتی منطقه کرکوک را بطور کامل در اختیار گرفته‌اند.

جبار العیبی، وزیر نفت عراق این اقدام را دخالت آشکار در امور داخلی کشور توصیف کرد. وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «فقط وزارت نفت و دولت فدرال عراق دو مرجعی هستند که برای انعقاد قراردادها در بخش‌های توسعه، سرمایه گذاری و انرژی صلاحیت دارند.»

اما واکنش عراق خللی در اراده روس‌نفت ایجاد نکرد. ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت و از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در پاسخ به بیانیه وزارت نفت عراق تصریح کرد: «اگر مشکلی بین دولت عراق و کردستان وجود دارد باید بین آنها حل شود. من سیاستمدار نیستم، مسئله من تنها تولید نفت است.»

پی یر ترزیان، مدیر موسسه استراتژی نفت اعتقاد دارد: «روس‌ها به اندازه کافی خود را قدرتمند می‌دانند که اعتنایی به اعتراض و خشم دولت مرکزی در عراق نداشته باشند. با علم به اینکه در مناطق دیگر کشور نیز منافع دارند پیش می‌روند.»

دولت عراق در آخرین اقدام خود برای کنترل اوضاع از شرکت نفتی بریتانیایی «بی‌پی» خواسته تا برای ساخت و توسعه زیرساختهای نفتی کرکوک اقدامات ضروری را به مرحله اجرا درآورد.

کمپانی بی‌پی در سال ۲۰۱۳ برای بررسی برنامه توسعه و بهره برداری از میدان نفتی باباگرگر در منطقه کرکوک مستقر شده بود. این شرکت با آغاز درگیری‌ها منطقه را ترک کرد.
در گزارش‌ها آمده که شرکت‌های نفتی دیگر برای سرمایه گذاری در عراق تمایل نشان داده‌اند. کمپانی نفتی توتال فرانسه برای بهره برداری از میدان‌های نفتی مجنون و ناصریه در جنوب کشور ابراز آمادگی کرده است. پیش از این بغداد برای بهره برداری از این میدان‌های نفتی در سال ۲۰۰۹ با شرکت هلندی بریتانیایی رویال داچ شل قرار بسته بود.

از زمان برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، بحران شدیدی بین مقامات کرد و دولت مرکزی وجود دارد. بسیاری از کشورها از جمله ایران، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با برگزاری این رفراندوم مخالف بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند