واکنش وزیر ارتباطات ایران به خودکشی دو نوجوان در چالش «نهنگ آبی»

واکنش وزیر ارتباطات ایران به خودکشی دو نوجوان در چالش «نهنگ آبی»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در پی انتشار خبر خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان که در چالش «نهنگ آبی» شرکت کرده بودند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در صفحۀ خود در اینستاگرام، به این حادثه واکنش نشان داد.

محمد جواد آذری جهرمی ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه بر نظارت والدین بر استفادۀ فرزندان از فضای مجازی تاکید کرد و در این راستا، تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی را یکی از اولین برنامه‌های وزارتخانه‌اش در دولت دوازدهم اعلام کرد.

آقای آذری جهرمی نوشت: «خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متاثر شدم. بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد. به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند و همچنان با حضور یک بزرگتر از فضای مجازی بهره می‌گیرند. به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویسهای متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که بزودی اعلام خواهد شد. اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه‌های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است. ما در قبال کودکان خود در فضای حقیقی و مجازی مسئولیم. مراقبت از آنها را به صورت ویژه در دستورکار قرار دهیم.»

. خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متاثر شدم. بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد. به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند و همچنان با حضور یک بزرگتر از فضای مجازی بهره می‌گیرند. به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویسهای متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که بزودی اعلام خواهد شد. اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه‌های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است. ما در قبال کودکان خود در فضای حقیقی و مجازی مسئولیم. مراقبت از آنها را به صورت ویژه در دستورکار قرار دهیم.

Une publication partagée par Mohammad Javad Azari Jahromi (@azarijahromi) le 22 Oct. 2017 à 11h43 PDT

آقای جهرمی پیش از این در شهریور ماه اعلام کرده بود که این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های نرم افزار در ایران حذف شده و دسترسی به آن در کشور به طریق معمول ممکن نیست. او همچنین اعلام کرده بود که قرار است با مدیران «وکُنتاکته»، شبکه اجتماعی پرطرفدار در میان کاربران روس زبان جهان دربارۀ عدم اشاعۀ خشونت از طریق این شبکۀ اجتماعی مذاکره کنند.

چالش «نهنگ آبی» که نام آن برگرفته از خودکشی دسته جمعی نهنگ‌ها است در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط فیلیپ بودکین، دانشجوی اخراجی رشتۀ روانشناسی خلق شد. به گفته این دانشجوی روس، هدف از طراحی این بازی، پاک کردن جوامع از افرادی است که هیچ ارزشی ندارند.

در جریان این بازی ۵۰ مرحله‌ای، از کاربران خواسته می شود دست به انجام فعالیت‌هایی بزنند که آسیب‌های فیزیکی یا روانی در پی دارد. در آخرین مرحله از این بازی نیز از کاربر خواسته می شود که اقدام به خودکشی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نهنگ آبی به الجزایر رسید

احتمال خودکشی دو نفر و افزایش نگرانی‌ها از رواج چالش نهنگ آبی در ایران

چالش نهنگ آبی همچنان از بین نوجوانان هندی قربانی می گیرد