پاسخ ظریف به تیلرسون: اگر ایران نبود، داعش هم اکنون در دمشق و بغداد و اربیل بود

پاسخ ظریف به تیلرسون: اگر ایران نبود، داعش هم اکنون در دمشق و بغداد و اربیل بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران به سخنان رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش که از ایران خواسته بود نیروهایش را از عراق خارج کند، واکنش نشان داد.

آقای ظریف که روز یکشنبه تهران را برای آغاز سفر آفریقایی‌ خود ترک کرده بود، در جریان بازدید از پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی گفت: «اگر فداکاری‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، داعش اکنون دولتش را در دمشق، بغداد و اربیل مستقر کرده بود.»

سخنان رکس تیلرسون روز یکشنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی و در جریان یک نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای سعودی‌اش بیان شده بود.

آقای تیلرسون، سپاه پاسداران را متهم به نابودی منطقه خاورمیانه کرد. او دربارۀ «نفوذ مخرب ایران» در عراق هشدار داد و از نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) خواست که به خانه‌هایشان بازگردند.

در واکنش به این سخنان نیز آقای ظریف در یک پیام توییتری نوشت: «عراقی‌هایی که برای دفاع از کاشانۀ خود علیه داعش برخاستند دقیقا اکنون باید به چه کشوری بروند؟ شرم‌ آور است که سیاست خارجی آمریکا توسط دلارهای نفتی دیکته می شود.»

Exactly what country is it that Iraqis who rose up to defend their homes against ISIS return to? Shameful US FP, dictated by petrodollars.

— Javad Zarif (@JZarif) 22 octobre 2017

سفر آفریقایی آقای ظریف که با هدف گسترش صادرات غیرنفتی ایران انجام می شود، روز یکشنبه با ورود او به پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شد. در سفر به پرتوریا که به دعوت وزیر خارجه آفریقای جنوبی انجام شده است، هیاتی عالیرتبه از نمایندگان سیاسی و اقتصادی ایران نیز آقای ظریف را همراهی می کردند.

دیدار با رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، وزاری خارجه و مالی این کشور و همچنین شرکت در سیزدهمین نشست مشترک کمیسیون ایران و آفریقای جنوبی برای گفتگو درباره چگونگی اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان ایران و این کشور، بخشی از برنامۀ این سفر بود.

قرار است محمد جواد ظریف پس از آفریقای جنوبی، رهسپار کشورهای اوگاندا و نیجر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیلرسون بار دیگر به عربستان سعودی سفر کرد

انتقادهای اوباما و بوش از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ

گسترش روابط عراق و عربستان؛ دو کشور کمیسیون مشترک تجاری تشکیل می‌دهند