دولت آمریکا بخشی از اسناد محرمانۀ ترور جان اف کندی را منتشر کرد

دولت آمریکا بخشی از اسناد محرمانۀ ترور جان اف کندی را منتشر کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از گذشت بیش از نیم قرن از ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سرانجام دولت این کشور تصمیم گرفت هزاران سند و مدرک محرمانه درباره قتل وی را منتشر کند.

اگرچه پیش از این از وجود ۳۱۰۰ فایل محرمانه در این باره خبر داده شده بود، اما درنهایت آرشیو ملی آمریکا ۲۸۹۱ سند را روی وب سایت خود منتشر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بنا بر درخواست سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا و اف بی‌آی، پلیس فدرال این کشور موافقت کرد که حدود ۲۰۰ سند همچنان در طبقه بندی اسناد محرمانه حفظ شوند. آقای ترامپ در نامه‌ای در این باره اعلام کرد که احتمال دارد انتشار این ۲۰۰ سند، صدمه غیرقابل برگشتی به امنیت ملی و یا روابط خارجی این کشور وارد کند.

با این وجود او فرصتی شش ماهه را برای آژانس‌های امنیتی آمریکا تعیین کرد تا به بررسی دوبارۀ اسناد محرمانۀ باقی مانده بپردازند. به این ترتیب انتظار می رود در پایان مهلت شش ماهه یعنی ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی، بار دیگر اسناد جدیدی برای اطلاع عموم منتشر شود.

جان اف کندی در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی در شهر دالاس ایالت تگزاس آمریکا، در حالی که در کنار همسرش جکی کندی در اتومبیل روباز نشسته بود، با شلیک گلوله کشته شد.

پلیس فردی به نام «لی هاروی اسوالد» را دستگیر و او را عامل ترور معرفی کرد. لی هاروی اسوالد نیز دو روز پس از دستگیری، زمانی که در حال انتقال به زندان دالاس بود، با شلیک گلوله جک روبی، مالک یک باشگاه شبانه کشته شد. لی هاروی اسوالد در بازجویی‌ها قتل جان اف کندی را انکار کرده بود و تحقیقات پلیس نیز برای روشن شدن این پرونده راه به جایی نبرد.

در سال ۱۹۹۲ میلادی بر اساس مصوبه کنگره آمریکا آرشیو ملی این کشور موظف به جمع آوری تمام اسناد و مدارک مربوط به قتل جان اف کندی و حفظ آنها در طبقه بندی محرمانه برای مدت دستکم ۲۵ سال شد. این مهلت ۲۵ ساله در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان رسید و دونالد ترامپ علیرغم مخالفت اف بی‌آی و سیا تصمیم به انتشار اسناد گرفت.

از نظر مورخان، این فرصتی برای پاسخ دادن به شماری از سوالات بی‌پاسخ درباره قتل جان اف کندی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: اسناد ترور جان اف کندی روز پنجشنبه منتشر می شود

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد