عاصمه جهانگیر: نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد

عاصمه جهانگیر: نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش ششماهه اول سال میلادی خود نسبت به ادامه مجازات اعدام و نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت های قومی و عقیدتی ابراز نگرانی کرده است.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود تغییر در وضعیت حقوق بشر در ایران طی سال گدشته را بسیار کوچک توصیف کرده و از استفاده گسترده از شکنجه و زندانی کردن بسیاری از کسانی که به دنبال عدالت هستند یاد کرده است.

خانم جهانگیر گفته است که دولت ایران ماموریت او به عنوان گزارشگر سازمان ملل را به رسمیت نمی شناسد و همچنان اجازه سفر به ایران برای مشاهده نزدیک از وضعیت حقوق بشر را نمی دهد، به همین دلیل ارزیابی تاثیر تحریم ها بر حقوق بشر در گزارش او غایب است.

این گزارش همچنین به اعدام ۴۳۵ نفر طی دوره گذشته و در نوبت اجرا بودن احکام اعدام دیگری که صادر شده از جمله در مورد محمد علی طاهری و تعدادی نوجوان اشاره دارد و خواهان توقف اعدام ها در ایران شده است.

در بخش دیگری از گزارش عاصمه جهانگیر به بازداشت دست کم ۱۲ خبرنگار و ۱۴ وبلاگ نویس و گروهی از فعالان مدنی اشاره شده که فعالیت آنها مسالمت آمیز بوده است. در این گزارش همچنین آمده که روزنامه نگاران و کارمندان شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی اموالشان در ایران در شرایط توقیف قرار گرفته و خانواده های آنان برای قطع همکاری فرزندانشان با این شبکه تحت فشار قرار گرفته اند.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود به تشریح وضعیت دو تابعیتی‌ها نیز پرداخته و از جمله به احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده و نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی که به اتهام تلاش برای براندازی نظام حکم سنگین زندان برای او صادر شده اشاره کرده است.

محمد حسنی نژاد پیرکوهی نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارش خانم جهانگیر را سیاسی و تحریف شده خوانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوش‌بینی دیدبان حقوق بشر به عقب‌نشینی پوپولیسم در سال ۲۰۱۸

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟